كشف حجاب، خوشامدگويی رضاخان به فرهنگ غرب بود

يك مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه كشف حجاب خوشامدگويی رضاخان به فرهنگ غرب بود، گفت: تاريخچه كشف حجاب نشان می‌دهد كه استعمارگران سه عنصر پليد را برای اسلام‌زدايی و جايگزينی فرهنگ غرب مأمور كردند كه همزمان در ايران، تركيه و افغانستان شروع به كار كنند.

صديقه بيگم شجاعی، رئيس كميسيون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر سمنان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سمنان، افزود: رضاخان در ايران، امان‌الله خان در افغانستان و كمال آتاتورك در تركيه اين سه نفر هر كدام در قلمروی مأموريت خود به كشف حجاب پرداختند و ضربه شديدی به سنگر و حريم مقدس پوشش اسلامی وارد ساختند.

وی ادامه داد: رضاخان با كودتای انگليسی و همراهی روشنفكر متجدد مآبی چون سيدضياء‌الدين طباطبايی، مدير روزنامه رعد، به قدرت رسيد و پس از استحكام پايه‌های قدرت خود، به اجرای اهداف از پيش تعيين شده پرداخت و روشنفكران پيرامون او همچون تقی‌زاده، حكمت، داور و ... ترقيات غرب را در چشمان او بزرگ و آن را حاصل كنار گذاردن دين و سنت‌های دينی از آن جوامع عنوان كردند، و رضاخان را در سفری، با تركيه و آتاتورك كه پيشتر تسليم تحولات و تغييرات تحميلی غرب شده بود آشنا ساختند.

رئيس كميسيون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر سمنان بيان كرد: سوغات اين سفر و حاصل آن، عزم رضاخان بر تغيير لباس ملی و اسلامی ملت و كنار گذاردن علما و دين از صحنه سياست و اجتماع بود.

شجاعی با بيان اينكه حجاب به‌عنوان سنگر تدين و عفاف مورد هجوم سخت‌تری قرار گرفت، گفت: مقاومت در اين بُعد بسيار زياد بود به‌گونه‌ای كه رضاخان مجبور شد حجاب را از سر خانواده خود برداشته و در مجالس حاضر كند تا ديگر مسئولان هم به او اقتدا كنند، حجاب حكم صريح قرآن بود و قبل از اسلام نيز جزو آداب و رسوم ملی محسوب می‌شد، پس برای برداشتن حجاب و عملی كردن طرح شوم خود به زور سر نيزه و فشارهای طاقت‌فرسا متوسل شدند.

وی با تأكيد بر اينكه كشف حجاب در ايران خواست انگليس، غرب، رضاخان و روشنفكران متجدد غرب زده بود و رعايت حجاب نيز جزو قوانين اسلامی و خواست خداوند تبارک و تعالی و مردم متدين بود، گفت: مردم مقاومت‌ها و خون دل خوردن‌ها و حتی كشته و مجروح شدن‌های بسياری متحمل شدند تا فرهنگ چادر را در جامعه احيا کنند؛ چراكه رعايت حجاب اسلامی نشانه اطاعت از خدا و لباس دين است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان افزود: رضاخان و عوامل روشنفكر وابسته او برای دين‌زدايی و رواج فساد، با حماقت و تعصب كوركورانه، لباس ملی يك ملت را در راه خوشامد غرب عوض كردند؛ چرا كه نگاه غرب به زن يک نگاه حيوانی و ابزاری است.

وی اضافه كرد: زن در فرهنگ غربی ملعبه دست مردان هوس‌باز است، غرب زن را بدون حجاب می‌خواهد تا به خواست شيطانی خود برسد و جوانان را در فساد غوطه‌ور كند، اما اسلام، زن را به‌عنوان يك انسان، با حقوق الهی و نيمی از كمال بشری می‌بيند.

شجاعی ادامه داد: خاطرات شاهدان زنده آن روزگار، روايتگر واقعيت تلخی است كه از يك طرف درنده خويی رضاخان و همفكران او و از طرف ديگر مقاومت مردم را نشان می‌دهد، رضاخان و همدستانش به دنبال اضمحلال و كم رنگ كردن ارزش‌ها و تغيير رويه مسلمانان بودند و گام‌های زيادی هم جهت كشف حجاب برداشتند، مأموران شاه در كشف حجاب زن‌ها، جديت داشتند و با زور، پوشش را از سر زنان بر می‌‌داشتند.

وی ابراز كرد: كشف حجاب يكی از دلايل فساد در جامعه بود و اين طرح برای تغيير لباس مردم ايران از ابتدای سال 1308 اجرا شد و تا سال 1309 نسبتاً عملی شد و واكنش‌های بسيار شديدی را از طرف روحانيان، عشاير و ساير اقشار مردم به‌دنبال داشت.

عضو شورای اسلامی شهر سمنان خاطرنشان كرد: با رفتن رضاخان، برگشت به حجاب دوباره شروع شد و محمدرضا شاه اين بار به حربه تبليغات و فرهنگ و هنر چنان فضايی از بی‌حجابی به وجود آورد كه ذهنيت جامعه دگرگون شد و بی‌حجابی به تمدن و حجاب به‌عنوان نشانه عقب ماندگی تلقی شد؛ اما باز مقاومت‌ها ادامه داشت تا پيروزی انقلاب اسلامی و با استقرار نظام دينی، اين سنت الهی و عامل عفاف و سنگر مقاومت در برابر دشمنان دوباره احيا شد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گفت: رضاخان برخلاف جريان عمومی كشور و برخلاف خواست ملت و برای تضمين منافع بيگانگان، اقدام به كشف حجاب كرد، در حالی كه انقلاب اسلامی جهت خواست ملت و جريان عمومی جامعه و قطع دست بيگانگان و حفظ منافع و مصالح كشور، حجاب اسلامی را احيا كرد.

فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب و عفاف وظيفه همه مسئولان است

فرماندار سيريك با تأكيد بر اينكه عفاف و حجاب سلامت جامعه را تضمين می‌كند و مانع بروز بسياری از ناهنجاری‌ها می‌شود، خاطرنشان كرد: فرهنگ‌سازی برای حجاب و عفاف وظيفه يك ارگان خاص نيست و همه مسئولان در برابر آن مسئول هستند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه هرمزگان، محمد اسفندياری، فرماندار سيريك شب گذشته، 16دی‌ماه در همايش حجاب و عفاف كه در شهر گروگ با حضور جمع كثيری از بانوان و مسئولان برگزار شد، گفت: اين همايش در راستای اهميت حجاب و نقش حجاب در زندگی و مقابله با تهديدات نرم دشمنان بر عليه بانوان و جامعه اسلامی برگزار شده است.

اسفندياری بر لزوم آگاهی‌بخشی به افراد خانواده در مورد عفاف و حجاب افزود: حكمت حجاب سنجش ميزان عبوديت و اطاعت بندگان خداوند است و بانوان با حفظ حجاب می‌توانند اطاعت را كه روح و پيام اصلی عبادات بشر است، اثبات كنند و در زمره اطاعت‌كنندگان الهی قرار بگيرند.

وی حجاب و عفاف و تحقق اين دو مسئله در جامعه را حاصل تلاش همه‌جانبه مردم و مسئولان مختلف دانست و اظهار كرد: فرهنگ‌سازی در مورد حجاب وظيفه يك دستگاه يا ارگان خاصی نيست.

اين مقام مسئول بر فعاليت تمامی مديران و مسئولان در زمينه حجاب و عفاف تأكيد كرد و ادامه داد: بانوان دارای حرمت و احترام خاص و معلمان عاطفه اجتماع بشر و به عنوان نيمی از جامعه اسلامی در دامان خود انسان‌های پاك و برجسته ‌پرورش می‌دهند.

فرماندار سيريك با اشاره به اينكه عفاف سلامت جامعه را به دنبال دارد اضافه كرد: عفاف موجب مصونيت پسران و دختران جوان از آشفتگی‌های ذهنی، بزهكاری، آوارگی و حتی بيماری‌های روحی و روانی و از انحطاط اخلاقی جامعه و از هم پاشيدگی خانواده‌ها جلوگيری می‌كند.

اسفندياری عنوان كرد: حجاب تنها سلاحی است كه از هر دو شخص مهاجم و مدافع حفاظت و حجاب اسلامی نفس اماره‌ی انسان را از سركشی مخرب مهار و دژ و قلعه‌ای برای پاسداری از گوهر عفاف و كليد نزديكی به حضرت فاطمه زهرا(س) است.

كتاب «آيين برنامه‌سازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد


كتاب آيين برنامه‌سازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب به قلم ابراهيم شفيعی سروستانی در قم منتشر شد.

  به نقل از روابط عمومی مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما، ابراهيم شفيعی سروستانی، نويسنده كتاب آيين برنامه‌سازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب در گفت‌وگویی اظهار کرد: اين كتاب از جمله كتاب‌های مجموعه پژوهش‌های برنامه‌ای است كه به موضوع عفاف و حجاب پرداخته است.

وی افزود: اين كتاب مشتمل بر شش فصل راهبردها، وظايف و مسئوليت‌های رسانه ملی، بايسته‌های تحقق وظايف و مسئوليت‌های رسانه ملی، اولويت‌های برنامه‌سازی، سياست‌های برنامه‌سازی و طرح يك مجموعه تلويزيونی است.

شفيعی سروستانی بيان کرد: در هر يک از فصول كتاب، موضوعاتی چون پيش‌بينی ضمانت اجراهای لازم، تقويت فرآيند ارزياب و نظارت برنامه‌ها، فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان جوانان، زمينه‌سازی برای اجرای كامل طرح، پرهيز از ترويج الگوی پوشش رايج در تهران به آن پرداخته است. 

وی آسيب‌ها و بايسته‌های گسترش فرهنگ حجاب، مخاطب شناسی در تبليغ و ترويج حجاب، تبليغ و ترويج عفاف و حجاب در روند معمول فيلم‌ها، بهره‌گيری از كارشناسان دينی توانمند در توليد برنامه‌ها و وجود انسجام و هم‌افزايی در برنامه‌ها را از جمله موضوعات مورد توجه كتاب ذكر كرد.

شفيعی سروستانی بيان کرد: همچنين سياست‌ها و ضوابط رسانه ملی در زمينه عفاف و حجاب و روابط زن و مرد، وظايف و مسئوليت‌های سازمان صدا و سيما در طرح راه‌كارهای اجرايی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، مأخذشناسی رسانه ملی و فرهنگ عفاف و حجاب در بخش پيوست‌ها ذكر شده است. 

نويسنده كتاب مذكور ادامه داد: در زمينه ترويج فرهنگ عفاف و حجاب نيز از سوی مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما، نرم‌افزار چندرسانه‌ای سيمای عفاف، رسانه ملی و فرهنگ عفاف و حجاب توليد شده است.

وی بادآور شد: اين نرم‌افزار با هدف توانمندسازی مديران، برنامه‌سازان، كارشناسان و پژوهشگران رسانه ملی برای تبليغ و ترويج فرهنگ حجاب و عفاف و نهادينه‌سازی اين فرهنگ در جامعه توليده شده است.

شفيعی ادامه داد: در تهيه اين نرم‌افزار جامع از دويست مقاله و كتاب و 220 متن برنامه‌ای به دو صورت فايل word و pdf استفاده شده كه در نرم‌افزار نيز ارائه شده است.

شفيعی يادآوری كرد: مطالب ارائه شده با رويكردهای مختلفی چون حقوقی، فقهی، روانشناختی، جامعه‌شناختی و تاريخی است كه به تفصيل به مسئله حجاب و عفاف پرداخته است.

اخطار در مورد ویروس جدید

این فایل حاوی بدافزاری از نوع wiper بوده که نسبت به انهدام کامل اطلاعات روی کامپیوتر کاربران اقدام می‌کند.

ملت ایران : «من از تو عکس دارم» شگرد جدید سودجویان و تبهکاران فضای سایبری است.

به گزارش خبرگزاری فارس، همه کاربران اینترنتی در صورتی که از فرد ناشناسی با متن انگلیسی با عنوان «من از تو عکس دارم، عکس ضمیمه را چک کن خودت هستی یا نه به همراه فایل ضمیمه imag9807.zip» دریافت کردند، به هیچ عنوان فایل ضمیمه آن را باز نکنند.

گفتنی است، این فایل حاوی بدافزاری از نوع wiper بوده که نسبت به انهدام کامل اطلاعات روی کامپیوتر کاربران اقدام می‌کند.

در صورت انهدام اطلاعات کامپیوتر، این اطلاعات قابل بازگشت نیست.

نظر آیت الله سیستانی درباره اجبار حجاب به همسر و فرزندان

سؤال :

آيا مرد اجازه دارد كه حجاب را به همسر و فرزندان خود تحميل كند؟

پاسخ آیت الله سید علی سیستانی :

مرد نمى تواند همسر خود را مجبور كند به رعايت كردن حجاب ولى مى تواند او را از بيرون رفتن منع كند حتى با حجاب. پس مى تواند شرط كند كه اگر حجاب كامل پوشيد حق دارد خارج شود. و اما در مورد فرزندان بالغ نمى تواند آنها را مجبور كند و تنها از راه تبليغ صحيح و ارشاد و امر به معروف بايد آنها را وادار نمايد.

منبع: شیعه نیوز

حجاب

حجاب

نشانه حیاست

عفاف حجاب است

حجاب سعادت است

فریاد و رنگ تقوا است

بوی خوش گل عفاف است

سرچشمه كمال یك زن است

جلوه ای از عفت و حیای زن است

حجاب یك زن، نشانگر شخصیت اوست

پوشش عفیفانه زن شعار حق طلبی است

نشان وقار و علامت افتخار و عزت نفس است

سپری قوی در برابر شمشیر های تهاجم فرهنگی است

زبان حجاب، نمایش حقیقت خواهی و فریاد علیه جاهلیت و خودآرایی است

چون صدفی گران بهاست كه مروارید شخصیت زن را در خود جای می دهد

پیام شهید: خواهرم، حجاب تو برتر از سرخی خون من است

قداست زن است كه بر درخشندگی زن می افزاید

زن در حجاب هم چون مروارید در صدف است

ترنم ایمان بر لبان گویای غیرت است

آوای ملکوتی جمال طلبی زن است

ازجمال سیرت زن مسلمان است

تلالو شبنم بر چهره گل است

عامل تحكیم خانواده است

چادر عین حجاب است

جلوه دینداری است

حجاب حق است

حجاب

اگر کمی دقیق تر و تیزتر و منصفانه تر ....

متن عکسا رو لطف کن دقیق بخون ‘ اگه عکسها کوچکند اونا رو سیو کن بعد میشه زوم کرد و خوند

اگه از تاریخ گذرکنیم و از زهرای مرضیه که حجاب برایش ارزش بود و اگر از صحرای کربلا گذر کنیم که تمامی زن ها با تمام سختی حجابشان را ...

اگر از هواها و خواسته های خویش و سلیقه ها و تشخیص های خویش گذر کنیم اگر به مسئله ی حجاب در یک نگاه جهانی نگاه کنیم

می بینیم عده ی زیادی واقعا برای حجاب مبارزه می کنند و واقعا برای حجاب هزینه پرداخت می کنن

چه انگیزه ای ؟‌چه فایده ای؟ چه نگاهی باعث می شه که عده ای که کم هم نیستن اینگونه برای جچاب مبارزه کنن؟

آیا می توان به راحتی گفت این تلاش شخصی است و هرکس سلیقه ی خودش را دارد؟

آیا به راحتی می توان از کنار حجاب که این همه مبارز برای رسیدنش هست‘ گذر کرد و بی اهمیت از کنارش ردشد؟

و اصلا به دلیل حجاب فلسفه حجاب فکر نکرد و اون را کامل نشناخت؟؟!!!

 

 

 

 

 

 

 

فراخوان دومين جشنواره بين‌المللی مد و لباس فجر منتشر شد

بنياد ملی مد لباس ايرانی و اسلامی، فراخوان دومين جشنواره بين‌المللی مد و لباس فجر كه از دهم تا بيستم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، را منتشر كرد.

  در اين فراخوان آمده است: بنياد ملی مد و لباس با اهتمام هنرمندان و تمامی فعالان و دست اندركاران عرصه طراحی و توليد پوشاك و همچنين كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جهت تحقق منويات مقام معظم رهبری در ارائه سبك زندگی اسلامی و ايرانی و در راستای توليد ملی، حمايت از كار و سرمايه ايرانی و به مناسبت سی و چهارمين سالگرد پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی دومين جشنواره بين‌المللی مد و لباس را از دهم تا بيستم اسفند ماه جاری برگزار می‌كند.

براساس اين فراخوان هدف از برگزاری اين جشنواره ايجاد فضای مناسب برای معرفی برند، ارائه نمونه طرح‌های جديد متناسب با فصل اول و دوم سال و متناسب با شاخص‌ها و استاندارد‌های جمهوری اسلامی، ايجاد ساختار مناسب برای ساماندهی مثلث طراحی، توليد و توزيع پوشاك، زمينه‌سازی برای كشف استعدادها و خلاقيت‌های نو، توسعه صنعت پوشاك با ارائه الگوی اسلامی- ايرانی و ايجاد زمينه‌های همكاری و صادرات با ساير كشورها، ايجاد اشتغال پايدار برای طراحان مد و لباس كشور، زمينه‌سازی برای آگاهی بخشی آحاد جامعه، ترويج طرح‌های ملی مناسب با سليقه ها و در خور شان والای ملت ايران بر اساس سبك زندگی اسلامی و در نهايت تقدير از طراحان و تلاشگران پوشاك ايرانی اسلامی است.

اين جشنواره شامل بخش‌هايی چون بخش مسابقه (طراحی لباس بانوان، آقايان، كودكان و لباس مدارس)، بخش علمی، دانشگاهی و كارگاه‌های آموزشی، بين‌الملل، برندها و فروش، اقوام و استان‌ها، سازمان‌ها و نهادها، صنعت و بخش فعاليت‌هايی فرهنگی و هنری است.

بر اساس اين فراخوان مهلت ثبت نام و ارسال آثار از روز بيستم بهمن ماه سال جاری خواهد بود. اين در حالی است كه همزمان با برگزاری اين جشنواره در تهران در برخی استان‌های كشور نيز اين جشنواره برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای دريافت فرم ثبت نام و همچنين دريافت اطلاعات بيشتر می‌توانند به محل دبيرخانه جشنواره واقع درخيابان انقلاب، چهارراه كالج، خيابان حافظ، پايين‌تر از پمپ بنزين، نبش خيابان شهريار، دبيرخانه دومين جشنواره مد و لباس فجر مراجعه كنند.

بانوان مومن و محجبه بخش اصلی پدید آورندگان حماسه عظیم و یوم الله ۹ دی ُ

یوم الله بصیرت و ولایتمداری گرامی باد

چادر سیاه زنان مومن و محجبه چشم فتنه ۸۸ را کور کرد 

بانوان مومن و محجبه بخش اصلی پدید آورندگان

 حماسه عظیم و یوم الله ۹ دی ُ

 روز بصیرت و ولایتمداری

n6576_1.jpg

 

j88_3.jpg

i45_2.jpg

i165_5c863a966baa4601040f.jpg

w7467_13_9004170814_L600.jpg

v2654_587838_orig.jpg

r3369_22211524421918515419.gif

z1532_Hijab20picture200062.jpg

g37_lll.jpg

o8443_photo59.jpg

یوم الله بصیرت و ولایتمداری گرامی باد

رسول خدا(ص) و دعايي که در حق زنان با حجاب کرده است.

كنتُ قاعدا في البَقيعِ مَع رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم في يَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ يدُ الحِمارِ في وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبيُّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم بوجهِهِ ، قالوا : يا رسولَ اللّه ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ثلاثا يا أَيُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراويلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِيابِكُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَكُم إذا خَرَجْنَ .

امام على عليه‏ السلام :

من و پيامبر در يك روز ابرى و بارانى در بقيع نشسته بوديم كه زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمين افتاد . پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم رويش را برگرداند . حاضران عرض كردند : اى رسول خدا ! آن زن شلوار به پا دارد . پيامبر سه بار فرمود : خدايا ! زنان شلوار پوش را بيامرز . اى مردم ! شلوار بپوشيد كه شلوار پوشاترين جامه ‏هاى شماست و زنان خود را در موقعى كه بيرون می ‏آيند با شلوار حفظ كنيد .

زيباترين حديث حجاب

قال النبي(صلّی الله علیه و آله و سلّم) لفاطمه (سلام الله علیها) «اي شيء خير للمرأه قالت ان لا تري رجلا و لايراها رجل فضمها اليه و قال: ذريه بعضها من بعض»

پيامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند: چه چيز براي زن بهتر است حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: اين که مردي را نبيند و مردي او را نبيند. پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حضرت فاطمه را به خود چسبانيد و فرمود ذريه اي که برخي از نسل برخي ديگراند (يعني همه در فضائل و کمالات يکدست و به مانند يکديگرند)
«الامام علي(علیه السّلام): صيانه المرأه أنعم لحالها و أدوم لجمالها» ؛ 
امام علي(علیه السّلام) فرمود: «پوشيدگي زن (باتوجه به موقعيت روحي و جسمي اش) براي او بهتر است و زيبايي اش را پايدارتر مي سازد».
النبي(صلّی الله علیه و آله و سلّم): «ان من خير نسائکم المتبرجه من زوجها، الحصان عن غيره»
رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند».

حجاب درکلام شهدا و ولایت

چقدر زیبا رهبرمون روشنگری کرده، علت حجاب چه زیبا ترسیم شده!
پس کسانی که از حجاب فراری اند، و بهانه کرده اند که ما دوست داریم آنجور بگردیم و بخاطر دل خودمان میخواهیم و کاری به کسی نداریم و از این دست حرفها، حقیقتأ بدنبال رفع این حد و حدودی است که اسلام ایجاد کرده.
اسلام نفس امّاره ی آدمی را از این سرکشی مخرب مهار میکند.
حجاب، تنها سلاحی است که از هردو شخص مهاجم ومدافع، حفاظت میکند.
خداوندا به ما بینشی عطا فرما تا حقایق دستورات دینت را بدانیم وبفهمیم. آمین



خدایا مرا پاکیزه بپذیر.

شهید باکری

جملاتی از دکتر شریعتی درباره حجاب و زن

دکتر شریعتی دربخش اول این کتاب , سخنرانی به نام «فاطمه فاطمه است »که به صورت کتاب مستقلی نیز منتشر شده است ,ضمن آنکه حضرت زهرا(س) را اسوه حسنه و الگوی کامل برای پیروی زنان مسلمان معرفی می کند، بحثهایی درباره تیپ های گوناگون زن در جوامع کنونی دنیای اسلام - از جمله ایران - دارد و چ

نین می نویسد :«در جامعه و فرهنگ اسلامی، سه چهره از زن داریم، یکی زن سنتی و مقدس مأب، یکی چهره زن متجدد و اروپایی مأب که تازه شروع به رشد و تکثیر کرده است، و یکی هم چهره فاطمه علیها سلام و زنان فاطمه وار که هیچ شباهت و وجه مشترکی با چهره ای به نام زن سنتی ندارد.


سیمایی که از زن سنتی در ذهن افراد وفادار به مذهب در جامعه ما تصویر شده است با سیمای فاطمه (ع) همان قدر دور و بیگانه است که چهره زن مدرن...این زن سوم، زنی است که می خواهد انتخاب کند، زنی است که نه چهره موروثی را می پذیرد و نه چهره تحمیلی صادراتی پست ترین و پلیدترین دشمنان انسانیت را هردو را آگاه است و هردو را هم می داند. آنکه به نام سنت تحمیل می شد و در جریان آن به وراثت می رسید، مربوط به اسلام نیست. مربوط به سنتهای دوره پدرسالاریست و حتی دوره برده داری و آنچه امروز از غرب می آید، نه علم است، نه بشریت است، نه آزادی است، نه انسانیت است و نه مبتنی بر حرمت زن است. مبتنی بر حیله های پست قدرتهای پست انحرافی و تخدیرکننده بورژوازی است.


می خواهد در این میانه انتخاب کند چه چیز را ؟ آن کدام تصویر است ؟نه تصویر زن ارتجاعی سنتی و نه تصویر زن مدرن تحمیلی , بلکه تصویرزن مسلمان است . برای اینکه تصویر این چهره سوم را بفهمد خوشبختانه هم مواد در دست ماست و هم تاریخ و هم بهتر از مواد و مجسم تر از تاریخ و معین تر و محسوس تر از مباحث علمی و فقهی , تصویر عینی شخصیتهای نمونه ای که به نام اما م, اسوه به نام سرمشق در تاریخ ما وجود دارند و بالاخص در فرهنگ شیعی همه در یک خانواده در یک اتاق سه در چهار جمعند ؛ خانواده ای که هر کدامشان سرمشقند , حسن بودن در صلح , حسین بودن در جهاد و شهادت , زینب بودن در سنگین ترین رسالت اجتماعی عدالت و حق , فاطمه بودن در زن , و علی بودن در همه چیز.»(شریعتی , علی , مجموعه آثار 21 , زن , تهران , پژمان , 1375, ص 41و 230)

 
 «اگر حقوق انسانی و اسلامی زن را به او دادید او را بهترین عنصر ساخته اید تا بهترین قدرت مقاومت علیه این هجوم , خودش باشد و اگر ندادید و محرومش گذاشتید , بهترین کمک به این دعوت شوم ابلیسی ( فرهنگ مبتذل غرب تحت عنوان آزادی زن ) کرده اید و خود نیز از این طریق او را رانده اید به طریقی که آن , او را می خواند .» ( همان , ص 221)
 
 
 «چهره فاطمه چهره ایست که اگر درست ترسیم شود , اگر آنچنان که واقعاً بوده , آنچنان که واقعاً می اندیشیده , سخن می گفته , زندگی می کرده , آنچنان که در مسجد نقش داشته , در شهر نقش داشته , در خانه نقش دیگری داشته , در زمان نقش دیگری دارد , در مبارزه اجتماعی نقش دیگری دارد , در اسلام نقش دیگری دارد , در تربیت فرزند نیز نقش معجزه آسای دیگری دارد , آنچنان که بوده , همه در ابعاد بزرگ ماورائیش برای این نسل تصویر و معرفی بشود , نه تنها مسلمان بلکه هر انسان دوستی که وفادار به ارزش های انسانی و معتقد به آزادی حقیقی انسان و زن است , معتقد می شود و آن را به عنوان بزرگترین تصویر و بزرگترین الگو برای پیروی امروز خواهد پذیرفت.»( همان , ص 223)
 
 
 « برای مقاومت در برابر این دعوت شوم غرب بزرگترین امکاناتی که در اختیار جوانان اسلامی است _ علی رغم چیزهای دیگری که ندارند _ داشتن نمونه های متعالی است که چهره شان بر پیشانی این قرن باید تصویر بشود تا نسل امروز که نمی خواهد در سنت های پوشالی و ارتجاعی و ضد اسلامی و ضد انسانی قدیمی گرفتار بشود , و می خواهد نجات پیدا کند و هم نمی خواهد قالب های تحمیلی استحمار فرهنگی وفرنگی غرب را بپذیرد و در برابر مدرنیسم پلید امروز تسلیم بشود , بتواند با آن سلاح در برابر هجوم غرب بایستد .»( همان , ص 230)
 
 دکتر شریعتی در ضمیمه این کتاب به مسأله حجاب اشاره می کند و در این باره چنین می نویسد :«یک انگیزه در حجاب این است که این یک لباس سنتی است , یک حجاب دیگر با همان فرم نیز هست اما نشانه این است که من یک طرز تفکر اعتقادی مذهبی خاص دارم . حجاب نوع اول به این معنا بود که خوب همه دارند ما هم داریم که نشانه هیچ ارزش انسانی نبود یک عادت سنتی بود ... اما یک حجاب مال نسل آگاهی است که به پوشش اسلامی برمی گردد ... این کسی که آگاهانه پوشش را انتخاب می کند مظهر چیست ؟ مظهر یک فرهنگ خاص , یک مکتب خاص , یک حزب فکری خاص , یک جناح خاص و یک جبهه خاص است این قیمت دارد , این ارزش دارد این آدم , همین طور که الان دیده می شود در برابر آن دختری که اساساً به این مسأله نمی رسد یا ارزشی برایش قائل نیست نه تنها احساس حقارت نمی کند بلکه احساس برتری می کند .... بنابر این شما طرز فکر بچه ها را عوض کنید , آنها خودشان پوشش خود را انتخاب خواهند کرد .»(شریعتی , علی , مجموعه آثار 21 , زن , پیشین , ص 273-274و277)
 
 

حجاب در کلام شهدا

شهید حمید رستمی:
خواهر مسلمان! حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد..
برادر مسلمان! بی اعتنایی و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهد شد.

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:


حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»

روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)»
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند »
رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است »

رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.»

روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.»

اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»

زیبایی بیشتر


نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


اینکه فرمودند: زکات زیبایی پاکدامنی ست


و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند.


حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله

حجاب ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد



حجاب به معنای پوشاندن بدن از نامحرمان، امری فطری است که برای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارد. برهنگی و بی حجابی و حتی بدحجابی از جمله تنشهای فرهنگی، اجتماعی است که جوامع را در آستانه فروپاشی قرار داده و نمونه بارز آن را می توان در غرب بی بند و بار کنونی جستجو کرد.

- معمولا حجاب را یکی از احکام برجسته اسلامی می دانند که البته در قرآن کریم ربانی نیز به صراحت در سوره احزاب و نور از آن یاد شده است و براین اساس در تمامی تبلیغات و تهاجمات فرهنگی- روانی غرب، حجاب را با پوشش اسلامی و حتی چادر برابر می دانند!!
- اما جالب اینجاست که با توجه به فطری بودن مقوله حجاب، تمامی ادیان آسمانی، جامعه را به سوی آن فراخوانده و حتی در قومیت ها و ملل گوناگون با ریشه تاریخی کهن نظیر ایران بعنوان یک فرهنگ نهادینه شده است!
در ایران باستان، چادر قبل از حضور دین مبین اسلام بعنوان مقوله ای «ملی» مطرح بوده است تا بدانجا که برخی محققان و اندیشمندان، پوشش اسلامی را نتیجه تعامل فرهنگی بین اعراب و ایرانیان دانسته اند! اما صحیح آن است که مبانی فقهی و احکام اسلامی از آنجا که برپایه فطرت و ارزش های والای بشری بنا نهاده شده است با مهر تایید زدن بر حجاب ایرانی موجب تقویت و اعتلای فرهنگ حجاب که اکنون مترادف با پوشش اسلامی است، شده است.
- چادر نیز تنها یکی از مصادیق بارز و نمونه حجاب می باشد. متاسفانه ملاحظه می شود که جامعه غرب با مساوی جلوه دادن حجاب و چادر و با استناد به مواد ابلاغیه حقوق بشر، اصل فلسفه حجاب را زیر سؤال می برد. غرب به جهت تضعیف باورها و ارزشهای دینی و ملی ما، حجاب را مانعی برای آزادیهای زنان در امور اجتماعی و اقتصادی و… می داند و با نادیده گرفتن عزت و کرامت بانوان و فطری بودن اصل حجاب به دنبال القاء نظریات خود مبنی بر تبعیض آمیز بودن این حکم اسلامی، ایرانی دارد تا از این رهگذر در راستای تاکتیکهای تهاجم فرهنگی (بی هویت نمودن نسل جوان، تضعیف و تخریب باورهای دینی و ملی، شکست انقلاب اسلامی ایران و…) اندلسی دیگر را بوجود آورد.
- مقام معظم رهبری در بیانات گهربار خود با اشاره به ایرانی بودن حجاب می فرمایند:
«زنان ما چادر را انتخاب کرده اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که حتماً چادر باشد و غیرچادر نباشد. گفتیم که چادر بهتر از حجاب های دیگر است.
زنان ما می خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند و چادر «لباس ملی» ماست. چادر بیش از آنکه یک حجاب اسلامی باشد، یک حجاب ایرانی است! مال مردم ما و لباس ملی ماست.(۱)
- همچنین ایشان می فرمایند:
« در عرصه فعالیت های اجتماعی اعم از فعالیت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به معنای خاص، فعالیت علمی، درس خواندن، تلاش کردن در راه خدا و… هیچ تفاوتی از نظر اسلام نیست و اگر کسی عکس این را بگوید منطق اسلام نیست و برخلاف سخن اسلام حرف زده است. البته مرز میان این روابط همان حجاب است.(۲)
- استاد ارجمند شهید مطهری(ره) نیز در کتاب «بررسی حجاب» با اشاره به فرهنگ حجاب در قبل از اسلام در جوامع ایرانی و رومی به تخطئه این ادعا که حجاب از ایران یا جای دیگری به اسلام وارد شده باشد، می پردازد و می فرماید:
«فقط بعدها براثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غیرعرب، حجاب از آن چه در زمان رسول اکرم وجود داشت شدیدتر شد».
استاد دراین کتاب می کوشد تا نگرش غلطی و موذیانه ای که می گوید حجاب از ایران وارد اسلام گردیده است، را نفی کند. زیرا با پیوند و تاکید ایرانی- اسلامی مقوله حجاب و چادر و از این تهاجم شوم، اهداف سیاسی و فرهنگی خاصی را دشمنان و معاندان نظام پیگیری می کنند. درهمین راستا و با توجه به شرایط سیاسی منطقه ای و بین المللی و نقش انکارآمیز ایران با هویتی اصیل ایرانی، اسلامی استراتژی تهاجم فرهنگی هم شکل می پذیرد.
- در کلام روشنفکرانی مانند دکتر علی شریعتی نیز به ریشه تاریخی و فرهنگی حجاب ایرانی اشاره شده است.
دکتر علی شریعتی در جواب سؤالی که می پرسد:
«پوشش سنتی زن ایرانی چیست؟ می گوید: پوشش سنتی؟! فرهنگ و هنر همه اش را می داند! بهتر از من و شما! چون تاریخ آن فرهنگ و هنر را در خود جای داده است.»
همچنین ایشان (دکتر شریعتی) در پاسخ به سنتی بودن پوشش چادر می گوید:
«نه! این پوششی که انتخاب می کنند (چادر) به عنوان برگشت به سنت قدیمی نیست، این جلوتر افتادن از مدرنیسم است!این از مدرن شدن جلوتر است. این پوشش سنتی، ملی و تاریخی ماست!» (۳)
¤ حالا براستی تاریخ درباره ایرانی بودن حجاب چه می گوید؟!
- یافته های پژوهشی نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها (که نخستین ساکنان این دیار بوده اند) حجاب کاملی شامل پیراهن بلندچین دار و شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند روی لباس ها، داشته اند.
این حجاب در دوران سلسله های مختلف پارس ها نیز معمول بوده است. در زمان بعثت زرتشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی از حجابی کامل برخوردار بوده اند.برابر متون تاریخی، در همه آن زمان ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می کردند و هم پای مردان به کار می پرداختند. و این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاط های فساد برانگیز همراه بوده است.جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین به گونه ای بوده است که در دوران سلطه کامل شاهان، هنگامی که خشایارشاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران زیبایی او را بنگرند، وی امتناع کرد و برای این سرپیچی، به حکم دادوران، عنوان «ملکه ایران» را از دست داد.
در زمان ساسانیان که پس از نبوت زرتشت است افزون بر چادر، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد.به گفته ویل دورانت، پس از داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جرات نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند.برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران، ایران را مبلغ اصلی ترویج حجاب در جهان معرفی کرده اند.مرکز بعثت «اشو زرتشت» ایران بوده است و وی درباره حجاب و پوشش زنان و تأیید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران کوشید تا با پندهای خود ریشه های درونی حجاب را مستحکم نماید و عام درون را ضامن اجراء و پشتوانه استمرار و استواری حجاب قرار دهد(۴)
¤ آمارهای منتشره حکایت از حضور ۱۲۰۰۰۰۰ بدحجاب و یا بی حجاب در کشورمان دارد(۵). این عده با فرض عدم اعتقاد به احکام و تعالیم پویای اسلامی، قطعا خود را ایرانی دانسته و متاثر از فرهنگ غنی و پرافتخار ایران باستان می باشند.
این هموطنان عزیز که با حضور در مجامع فرهنگی- هنری و یا دانشجویی در لوای دکترین روشنفکری، نگران تخریب آثار باستانی و تاریخی نظیری بیستون، تخت جمشید و مجموعه توس و… می باشند، آگاه باشند که این یادگار کهن ایران زمین (حجاب) نیز در معرض تخریب و هجمه ای ویران کننده با گلوله های «حجاب گریزی» و «حجاب هراسی» دشمنان و معاندان ایران اسلامی قرار گرفته که نیازمند عزم ملی در جهت حفظ و گسترش و تقویت آن از سوی تمامی هم میهنان عزیز می باشد.
ختم کلام اینکه افتخار باید کرد که نجابت، عفاف، حجاب و غیرت و شجاعت، نهادینه در ضمیر هر ایرانی است.

پی نوشت ها:

۱- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار پرستاران (۲۰/۷/۷۳)
۲- بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زنان خوزستان (۲۰/۱۲/۷۵)
۳- کتاب زن اثر دکتر علی شریعتی ص ۲۷۸
۴- پیام نما (۱۴/۵/۸۵ ص ۷۵۲)
۵- سردار احمدی مقدم/ ۲۰/۹/۸۵

نویسنده:احمد فیاض