تاریخچه لباس ملی در ایران
تمام کارمندان دولت و دانش آموزان پسر، کلاه های لبه دار استوانه ای معروف به کلاه پهلوی را به جای کلاه های خز مرسوم و کلاه های بیضوی به سر کردند. فقط روحانیون، شامل استادان مدارس، طلاب دینی و زعمای سایر مذاهب به رسمیت شناخته شده از این حکم که در روز اول فروردین 1308 در شهرها و یک سال بعد در دهات و مناطق روستایی اجرا شد، معاف بودند
بر اساس آنچه که در دانش نامه ایرانیکا نوشته شده ، پوشاک ایرانی ها طی سال های اولیه سلسله پهلوی، شبیه پوشاک دوره قاجار بود که اختلافات میان اقوام، روستاها، مناطق و نیز طبقات اجتماعی را منعکس می کرد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی تلاش های زیادی برای تغییر پوشش از سوی حکومت صورت گرفت. مخصوصا پس از انقلاب مشروطه که بسیاری از مردان به خارج سفر کرده بودند پوشش اروپایی و پوشیدن کت و شلوار، پاپیون و کراوات را پذیرا شدند. در 29 بهمن 1301 مجلس لایحه ای را تصویب کرد که همه کارکنان خدمات شهری، اعضای کابینه و نمایندگان مجلس را ملزم به پوشیدن پوشاک دوخت ایران در طول ساعات کار می کرد. این دستورالعمل در اول میزان 1302 بنا بر حکم وزیر جنگ، سردار سپه شامل پرسنل نظامی نیز شد.
در 4 مهر 1307کابینه مقرر کرد که تمام مردهای ایرانی به طور یکدست و به سبک غربی لباس بپوشند. تن پوش های بیرونی سنتی مانند شال ها، قباها، سرداری ها و لباده ها، با کت جایگزین شد. شلوارهایی که به طور سنتی از پارچه سیاه جناغی یا مشابه آن دوخته می شد با شلوار و کمربند غربی جایگزین شدند.
این عمل نیز با مقاومت و اعمال زور روبرو شد. اکثریت قریب به اتفاق زنان ایرانی به گونه ای تربیت شده بودند که حجاب را واجب تر می دانستند و معتقد بودند آشکار ساختن سر و گردن گناه است. وانگهی، مردان ایرانی کنار نهادن حجاب را آشکارا نشان بی عفتی می دانستند
تمام کارمندان دولت و دانش آموزان پسر، کلاه های لبه دار استوانه ای معروف به کلاه پهلوی را به جای کلاه های خز مرسوم و کلاه های بیضوی به سر کردند. فقط روحانیون، شامل استادان مدارس، طلاب دینی و زعمای سایر مذاهب به رسمیت شناخته شده از این حکم که در روز اول فروردین 1308 در شهرها و یک سال بعد در دهات و مناطق روستایی اجرا شد، معاف بودند.
در خرداد تا تیر 1313 پهلوی اول از ترکیه دیدن کرد و در آنجا عمیقاً تحت تاثیر برنامه های کمال آتاترک برای مدرنیزه کردن قرار گرفت. او مصمم شد که ایرانی ها هم چون اروپایی ها لباس بپوشند. او در ترکیه دستوری خطاب به نخست وزیر وقت صادر کرد که مقرر می داشت از آن پس تمام کارگران ایرانی کلاه های لبه دار به سبک اروپایی بر سر بگذارند. توجیه او این بود که لبه پهن کلاه، کارگرانی را که در هوای آزاد کار می کردند از آفتاب سوختگی حفظ می کند. در 16 تیر 1334 حکم کابینه، به سر گذاشتن این کلاه را برای تمام مردان اجباری ساخت و به این ترتیب جای کلاه پهلوی را گرفت. این دستور که به شدت اعمال می شد مقاومت های زیادی را خصوصاً در استان ها برانگیخت.
در یک واقعه مشهور، گروهی از مسلمانان به رهبری روحانی صریح اللهجه ای به نام شیخ تقی بهلول در مسجد گوهر شاد مشهد بست نشستند که در آنجا مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته و تعدادی از مردم کشته شدند. پیش از واقعه گوهر شاد، پهلوی اول شخصاً برای تغییر لباس زنان الزام و اجباری اعلام نکرده بود.
در خرداد تا تیر 1313 پهلوی اول از ترکیه دیدن کرد و در آنجا عمیقاً تحت تاثیر برنامه های کمال آتاترک برای مدرنیزه کردن قرار گرفت. او مصمم شد که ایرانی ها هم چون اروپایی ها لباس بپوشند. او در ترکیه دستوری خطاب به نخست وزیر وقت صادر کرد که مقرر می داشت از آن پس تمام کارگران ایرانی کلاه های لبه دار به سبک اروپایی بر سر بگذارند
بعضی اعضای دربار که در خارج تحصیل کرده بودند با منسوخ کردن کامل حجاب موافق بوده و بر حضور زنان در فعالیت های اجتماعی تاکید داشتند. یکی از حامیان چنین دیدگاهی، وزیر وقت دربار، عبدالحسین تیمورتاش بود که در جلسه کابینه در سال 1312 واردات کلاه زنانه از خارج را قانونی کرد. سرانجام در سال 1314 پهلوی اول، دستور به کشف حجاب داد. وی نخستین حکمران منطقه بود که چنین کاری را انجام می داد. آتاترک حجاب را ممنوع نکرده بود.
این عمل نیز با مقاومت و اعمال زور روبرو شد. اکثریت قریب به اتفاق زنان ایرانی به گونه ای تربیت شده بودند که حجاب را واجب تر می دانستند و معتقد بودند آشکار ساختن سر و گردن گناه است. وانگهی، مردان ایرانی کنار نهادن حجاب را آشکارا نشان بی عفتی می دانستند. از طرفی فشار پلیس اجتناب ناپذیر بود. آنها زنان را کتک می زدند، چادرها و روسری هایشان را کشیده و پاره می کردند و حتی خانه هایشان را به زور می گشتند. هر چند رفته رفته مقاومت مردم بر زور حکومت فایق آمد، اما سه تا چهار سال آخر سلطنت پهلوی اول، زن ها با لباس های بلند ساده، جوراب های کلفت و کلاه های حصیری لبه پهن، در اجتماع ظاهر می شدند. در برخی روستاها و شهرهای کوچک، زنان دیگر خانه هایشان را ترک نکردند، تا آنکه رضا خان در شهریور 1320 مجبور به کناره گیری شد. در دوران پهلوی دوم نیز بی حجابی و تقلید از مدهای غربی میان گروهی از مردم ایران رواج داشت. تا آنکه در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی، بی حجابی برای زنان ممنوع و پوشیدن لباس های ساده تر از آنچه مد غرب بود برای مردان به عنوان ارزش شناخته شد.
محكوميت همسر زن محجبه فرانسوی به زندان
به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاعرسانی «Islametinfo»، «ميكائيل خيری» (Mickaël Khiri)، همسر زن محجبه فرانسوی كه چند وقت پيش از سوی اسلامهراسان در منطقه «ترپ» در «ايولين» واقع در ناحيه «ايل ـ دو ـ فرانس» فرانسه مورد تهاجم قرار گرفته بود، ديروز، 29 شهريور به زندان محكوم شد.
دادگاه «ورسای» فرانسه اين مرد مسلمان را به اتهام نافرمانی و اهانت به مأموران پليس به سه ماه حبس و هزار يورو جريمه نقدی محكوم كرد.
يكی از مأموران پليس ادعا كرد كه اين جوان بيست و يك ساله قصد داشته در درگيری با پليس به وی آسيب جدی وارد و او را خفه كند!
حكم دادگاه فرانسه در حالی صادر شد كه شاهدان حادثه همه بر بیگناهی ميكائيل و همسرش و بدرفتاری پليس با آنان اذعان داشتند.
يادآور میشود، يك بانوی محجبه فرانسوی 28 تيرماه امسال، در حالی كه به همراه خانواده خود از خانه خارج شده بود، توسط نيروهای پليس برای شناسايی هويت بازداشت شد.
يك مأمور پليس، اين بانوی مسلمان را با كلمات توهينآميز خطاب و ضمن اهانت به پوشش اين بانوی مسلمان، وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.
در همين حال دو مأمور ديگر پليس هم همسر اين زن محجبه را كه میخواست از او دفاع كند، بازداشت كردند.
مردم مسلمان ترپ، عصر همان روز با تجمع در برابر اداره پليس به برخورد نيروهای دولت در برابر مسلمانان اعتراض كردند و از مأموران پليس خواستند به جای خشونت و بدرفتاری با مسلمانان، از آنان حمايت كنند.
دومين جشنواره ملی «ريحانه» برگزار میشود
|
به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، فراخوان دومين دوره از جشنواره ملی «ريحانه» ويژه بانوان كه به همت اداره كل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار میشود به دانشگاهها ارسال شد.
جشنواره ملی ريحانه هرساله به همت اداره كل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بين بانوان دانشگاهی در سه سطح دانشجويان، اساتيد و كاركنان برگزار میشود.
تمامی بانوان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی كشور میتوانند آثار خود را در بخشهای پژوهشی، هنری، ادبی و بخش ويژه طراحی وبلاگ، وبسايت و نرمافزار به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.
علاقهمندان برای دريافت اطلاعات بيشتر میتوانند به پايگاه اينترنتی اطلاعرسانی و جشنوارههای معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به نشانی www.iusfestivals.ir مراجعه كنند.
تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط در موضوع عفاف و حجاب
در این جلسه رئیس جمهور با تاکید بر حساسیت موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب و لزوم اهتمام به آن، از همه مردم اخلاق مدار و به ویژه جوانان رشید و فهیم کشور دعوت کرد با رعایت این دستور دینی، هنجارهای مورد قبول اکثریت جامعه را محترم بشمارند.
رئیس جمهور همچنین از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع، اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند و به وزیر کشور نیز ماموریت داد تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند. همچنین روحانی به کمیسیون فرهنگی هیئت دولت دستور داد تا موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب را بررسی و نتیجه را به هیئت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
به گزارش الف، پیش از این نیز دکتر روحانی در همایش افق رسانه صدا و سیما به این صورت اشاره ای به این موضوع داشت: «جامعه نیاز به تذکر دارد اما عزت مردم باید محفوظ باشد و کسی به عزت مردم توهین نکند، افزود: نباید خیلی سختگیری کنیم، مردم ما خودشان اخلاقمدار هستند و چارچوبهای اخلاقی و اسلامی را رعایت میکنند، حواسشان جمع است و باید به کسی که حواسش جمع نیست تذکر دوستانه داد؛ با دخترها و پسرها باید همانند دخترها و پسرهای خودمان سخن بگوییم. روحانی با بیان اینکه عزت مردم باید محفوظ شود، گفت: تحقیر مردم قابل قبول نیست اما تذکر و یادآوری قابل قبول است، لذا امیدوارم زمینه شادیهای مردم فراهم شود و همه مردم خوشحال و شادمان باشند.»
یک نهی از منکر به طرح برخورد با بدحجابی
طرحی که همه مسولان در آن خود را صاحب فکر و راهکار کامل و مشکل گشا میدانند اما در عمل تنها نیروی انتظامی میماند و مامورانش و نتیجه میشود همین که پس از مدتی پیگیری نیروهای پلیس و جنجال و هیاهو، برای مدتی طولانی تر طرح رها شود و این بار محجبه ها و آمرین به معروف بشوند محلی بر عقده گشایی اراذل!!
اما بهانه ای که باعث نگارش این مطلب است انتشار یک گزارش تصویری در رسانه هاست. در توضیح این مطلب آمده بود: عصر شنبه ماموران پلیس با حضور در برج میلاد که محل برگزاری یکی از کنسرتها بود، ضمن جلوگیری از ورود افراد بدپوشش به کنسرت، با افراد متخلف برخورد کرده و تعدادی از افراد بدحجاب را نیز دستگیر کردند. همچنین پلیس ضمن برخورد با آقایانی که با پوشش نامناسب به محل کنسرت آمده بودند از ورود آنها جلوگیری کرده و تعدادی را دستگیر و برای سیر مراحل مربوطه به پلیس امنیت اخلاقی منتقل کردند.+عکس
این خبر را بیشتر سایت ها منتشر نمودند و در این اوضاع منفعلانه در ادای فریضه نهی از منکر ، افتخاری شد برای عدهای! اما دست بر قضا یک نفر از افرادی که مورد اعتراض پلیس قرار گرفته بود و تصویرش در بین دیگر عکس های موجود در این مطلب پخش شد، با اقماض ضوابط اولیه حجاب را تا حدودی رعایت کرده بود.
نرگس محمدی که نامهای به وزیر کشور نوشت و با اعتراض سوالاتی از وزیر پرسید که نشان از یک خلا جدی برنامه ریزی قبل از اقدام، در این موضوع دارد. وی اگرچه در ظاهر خوراکی چرب و نرم برای معاندان نظام دست و پا کرده است، اما درد دل و مطالبه و سوالش به جا و منطقی است. وی حادثه را این گونه تعریف میکند:
«نگاهی به سراپای خودم انداختم. روسری سبز بزرگی که نه تنها موهای سرم بلکه شانه هایم را پوشانده و مانتوی بلند و نسبتا گشادی که روی دامن مشکی ام افتاده و حداقل یک وجب تا زیر زانوهایم را گرفته و جوراب شلواری ضخیم و سیاهی که تمام پاهایم را پوشانده است. شاید اگرکسی از پایین و با دقت نگاه می کرد مثلا یک وجب و نصفی از پاهایم که داخل کفش و جوراب ضخیم سیاه رنگ بود، دیده می شد .... راتو بکش برو و گرنه بازداشتت می کنیم .” از یکی از مردان انتظامی پرسیدم : اقا آیا قسمتی از بدنم پیداست یا لباسم تنگ است یا مانتوام کوتاه است یا روسری ام کوتاه است و موهایم را نپوشانده .گفت نه اما ما نمی گذاریم وارد سالن شوی و من که از این رفتارشان مبهوت بودم بحث را ادامه دادم تا بالاخره متوجه شوند که این برخورد زورگویی است و دلیل منطقی ندارد...جوراب ساپورت غیر قانونی است. از شنیدن کلمه قانون هم خنده ام گرفت و هم گریه ام. گفتم برادر من این جورابی که من پوشیدم و نمی دانم اسمش چیست و ماشاالله شما واردتری، ضخیم ترین جوراب موجود در جهان و بازار ایران است. خوب مشکل چیست؟ گفت من نم یدانم غیر قانونی است. گفتم ببخشید این قانون کجا وضع شد و چگونه به مردم اطلاع دادید... یکی از آنها جورابش خیلی نازک بود و وقتی خانم محتشمی پور سوال کردند که جوراب نازک ماموران اشکالی ندارد، صداها بلند شد... بارها اعتراض کردم که عکس نگیرید کارتان درست نیست من با شما گفت و گو می کنم و گفتم آقای مامور این آقایان چه کسانی هستند که پشت شما می ایستند و آن قدر عکس می گیرند و هر بار جواب می دادند ماموران خودمان هستند...جالب اینجاست که در ایام انتخابات و راهپیمایی ها شاهدیم که خبرنگاران با همان زنان با همان پوشش ها مصاحبه می کنند و حتی مصاحبه هایشان در اخبار سراسری تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می شود.»
و اما از پوشش خانم محمدی و صحیح یا ناپسند بودن حجاب ایشان بگذریم ( که البته قید شد با اغماض ضوابط اولیه حجاب را تا حدودی رعایت کرده) و باز هم از قضاوت در مورد سخنان ايشان در رابطه با برخورد نيروي انتظامي با وي ميگذريم چون ما شاهد ماجرا نبوده ايم و شايد موضوع طور ديگري جلوه داده شده باشد. ليكن چند سوال را مطرح کنیم که پاسخ به آنها اولین گام اصلاح طرح برخورد با بدپوششی است:
1- معیار پوشش قانونی چیست؟ و مردم از کجا باید بدانند ماموران در مورد معیار پوشش چگونه می اندیشند؟ چرا که ماموران نواحی مختلف در مورد حجاب متفاوت می اندیشند و عمل می کنند و این معیارها امری سلیقه ای است. قانونی بودن لباس را چه مرجعی تعیین می کند و چگونه به مردم اعلام میگردد ؟
۲- ماموران تا چه حد می توانند با مردم برخورد کنند؟ آیا قانون اجازه می دهد تا تعرض کلامی یا رفتاری یا برخورد خشن با زنان محترم جامعه داشته باشند؟
3- آیا چاپ و انتشار تصویر زنان ایرانی در سایت ها و رسانه های عمومی به لحاظ قانونی وشرعی بلا اشکال است؟ هرچند دیده شده که صورت های افرادی که حجاب آنها مورد اعتراض گشت ارشاد قرار گرفته، تا حدودی نامفهوم است ولی اگر کسی برخي از این تصاویر را مشاهد کند و فرد مورد نظر را از قبل بشناسد به راحتی توانایی تطبیق بین تصاویر و فرد را دارا خواهد بود. فلذا بایستی در شیوه اطلاع رسانی اینگونه اقدامات تجدید نظر نمود و گاهی کاتولیک تر از پاپ می شویم و گاهی مسامحه گر. چرا جاذبه و دافعه مان همچون مولایمان، تعریف شده و درست و درمان نیست. چرا هیچ وقت حدود یک سری احکام کاربردی دین را برای عموم شفاف عنوان نمی کنيم تا جلوی برخوردهای سلیقه ای به اسم دین گرفته شود.
در لزوم اجرای دقیق و گسترده طرح مبارزه با بد حجابی که مطلوب همه مردم و خواسته ملت شریف ایران است تردیدی نیست لیکن خوب می دانیم که برای تحقق این هدف مقدس نباید هر وسیله ای را توجیه کنیم و اگر با برنامه ريزي مدون تر و محتواي كامل تر دست به اين اقدام بزنيم نتيجه منفي اين چنيني هم در بر نخواهد داشت.
بازنشر از رویش نیوز
تقدیر آیتالله مکارم از موضع رئیس جمهور درباره عفاف و حجاب
به گزارش فارس، آیتالله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با حجتالاسلام انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت با همراهی مردم فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: شاهد این هستیم که بین مردم و مسئولان وحدت و همدلی ایجاد شده است.
وی ضرورت بهرهگیری از فرصت فراهم شده از سوی دولت روحانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید از شرایطی که در کشور مهیا شده است در راستای رفع مشکلات بهره گرفت.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتماد مردم به نهاد مرجعیت اظهار داشت: این اعتماد به دلیل جایگاه مراجع تقلید است و دولت نیز باید از جایگاه مرجعیت استفاده کرده و در راستای رفع مشکلات کشور تلاش کند.
وی با بیان اینکه بین مجلس، قوه قضائیه، سپاه و دیگر نهادها همکاری خوبی شکل گرفته است خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید از شرایط موجود در عرصه داخلی و بین المللی با استفاده از تدبیر صحیح استفاده کرد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت مطلوب در عرصه داخلی و بینالمللی گفت: دولت باید در مسیر اعتدال حرکت کرده و در این مسیر ثبات قدم داشته باشد.
وی با انتقاد نسبت به ارائه آمارهای غلط و غیرواقعی در گذشته گفت: باید امور بر اساس آمار دنبال شده و با استفاده دقیق از آمار در راستای رفع مشکلات تلاش کرد.
آیت الله مکارم شیرازی از موضعگیری رئیس جمهور در زمینه عفاف و حجاب تقدیر کرد و اظهار داشت: این موضعگیری مناسب و صحیح بود و دولت باید در این زمینه توجه به عفاف و حجاب را از نهادهای دولتی، ادارات، بیمارستانها و... آغاز کند.
وی در پایان اهتمام و نگاه ویژه دولت نسبت به شهر قم را مورد توجه قرار داد و بر حل مشکلات این شهر تاکید کرد.
زنان چادری و وظیفه ای به نام خودنمایی
حکایت مظلومیت و مهجوریت چادر مشکی را نه در هنگامه راهپیمایی بیست و دو بهمن می توان سنجید و نه در صحن و سرای امام رئوف و نه در کوچه ها و محله های سنتی شهر. مظلومیت و مهجوریت چادر مشکی را آن زمان در می یابی که به سینما می روی، به تئاتر، به مراکز بزرگ خرید، به جشنواره های هنری، به پیاده روهای خیابان های بالای شهر، به کوه و پارک های جنگلی و نشانی از زنان چادری نمی یابی، تو گویی که تمام زنان شهر چادر را به کناری نهاده اند، این چنین است که "باربارا اسلاوین” خبرنگاری که نام او را در جمع همکاران روزنامه های واشنگتن پست، نیویورک تایمز و اندیشکده علوم و امنیت بین الملل ( ISIS ) وابسته به اسرائیل می توان یافت در آخرین سفر خود به تهران از وضعیت امروزِ حجاب زنان ایرانی نسبت به گذشته ها ابراز رضایت می کند و در گزارشِ آخرین سفر خود به ایران در پایگاه تحلیلی المانیتور اینطور می نویسد که "این روزها در تهران دیگر زنان زیر پنجاه سال چادری کمتر به چشم میخورند”.
اما به راستی آیا واقعیت همین است که مشاهده می شود؟ آیا نسبت زنان چادری به دیگر خانم ها که البته آنان نیز در صورت رعایت حجاب اسلامی محترم و قابل تکریم هستند، این قدر کم و ناچیز شده است یا این که برخی از زنان چادری ترجیح می دهند فضای اجتماعی را به خصوص در فعالیت های فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی دربست تقدیم دیگران کنند و سپس خود نیز به جمع کسانی بپیوندند که از وضعیت بد حجاب در این اماکن گلایه مند هستند؟

ممکن است استدلال شود که اجتناب حضور خانم های چادری در برخی فضاها به واسطه نامناسب بودن آن فضاهاست، اتفاقا همین عدم حضور این دسته از خانم ها یکی از دلایلی است که آن فضاها را نامناسب و جولانگاه بدحجابی کرده است. اگر برخی فضاها نامناسب است چه کسانی باید آن را درست کنند؟ آیا جز این است که همین زنان محجبه باید با حضور فعال و با نشاط و با جاذبه ی ناشی از رفتار رحمانی خویش ورق را برگردانند؟ آیا با در خانه نشستن اوضاع عوض می شود؟

در عرصه اجتماعی تکلیف بزرگی بر دوش زنانی است که چادر را با معرفت برگزیده اند و آن این است که با خودنمایی خویش در عرصه های اجتماعی مانع از شکل گیری انگاره ی ذهنی در اقلیت بودن زنان چادری در محیط های فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی شوند. این خودنمایی آن خودنمایی توأم با خودآرایی نیست که قطعا نکوهیده و مذموم است بالاخص برای زنان چادری، بلکه در واقع بالا نگاه داشتن عَلَم چادر مشکی در جامعه اسلامی و اثبات گزاره توانمندی زنان محجبه در عرصه های اجتماعی است. اتفاقی که تا کنون به دلایل متعددی تقریبا شکل نگرفته است و برخی فضاها را فقط زنان بدحجاب پر کرده اند و شاید هم این گونه بگوییم که برخی فضاها فقط زنان بدحجاب را جذب کرده اند تا جایی که اگر در مواردی نادر زنان چادری نیز مجال ورود یافته اند به دلیل سنگین بودن محیط ترجیح داده اند چادر خود را به کناری نهند و همرنگ جماعت شوند، دنیای سینما و بازیگری از آن دست فضاهایی است که تا کنون در بست دور از دسترس زنان محجبه باقی مانده است.


اما به راستی چه باید کرد؟ آیا جز این است که وظیفه اصلی در باب نهادینه کردن فرهنگ حجاب بر دوش خود خانم های محجبه است؟ آیا جز این است که تا کنون فریادها و مرثیه خوانی ها از اوضاع غیرقابل قبول حجاب در عمل تاثیری نداشته است؟ به نظر می رسد این روزها که لشگر بی حجابان و ساپورت پوشان خیابان های شهر را به تسخیر درآورده اند، زنان محجبه بیش از گذشته وظیفه دارند با رفتار آمیخته با محبت و تدبیر در محیط های اجتماعی بالاخص فضاهای فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی فعالیت کنند و توانمندی های خود را ارائه کنند، این فعالیت حتی اگر به صرفِ حضور و در سکوت کامل نیز باشد ارزشمند است، آن چنان که امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: با سکوت مردم را به سوی ما دعوت کنید.
4 نسل چادری ها؛چادری های فشن
نسل دوم چادری ها: مدتی بعد چادر حجابی رسمی و متصل به حاکمیت شد. از این دوره به بعد بود که نماد طبقاتی - سیاسی چادر به نماد ارزشی آن چربید. پیروی نسل ها در پوشش چادر، طبقاتی سازی این پوشش را بیشتر کرد. تا اینکه به صدها دلیل گسست اجتماعی و گسست های نسلی شکل گرفت و بچه ها از مادران خود تبعیت نکردند و کم کم چادر خاصیت طبقاتی خود را از دست داد.
تفاوت نسل دوم چادری ها با نسل اول در نحوه چادر سر کردن و رو گرفتن بود.
نسل سوم چادری ها: نسل سوم چادری ها برای دخترانی است که به صداها دلیل نخواستند یا نتوانستند به رسم و سنت مادران خود پشت کنند. اما از سوی دیگر نیز نخواستند از رقابت با مدینگ جا بمانند. این نسل چادر را دستخوش تطور و تحول کرد. چادری های فشن محصول این نسل است.
حاکمیت نیز برای اینکه چادر را همچنان به عنوان حجاب رسمی داشته باشد با این نسل همراهی کرد. انواع و اقسام چادر طراحی شد. چادر برای این نسل یک نوع پوشش بود مثل مانتو و پوشش های دیگر.
تفاوت این نسل از چادری ها با نسل دوم در شکل و رنگ چادر است.
نسل چهارم چادری ها: مدینگ سازی چادر باعث می شود چادر مثل هر مدی تاریخ مصرف پیدا کند. از سوی دیگر گسست های اجتماعی و شکاف نسلی باعث میشود کارکرد طبقاتی چادر از بین برود.
در این میان کسانی که بمانند نسل چهارم هستند. کسانی که نه به دلیل خاصیت حاکمیتی چادر ونه مدینگ بودن و طراحی آن بلکه به دلیل صبغه ارزشی آن و محتوای عمیق فرهنگی آن چادری ماندند. این نسل چادری ها فرا مد و فرا طبقاتی و فرا سیاسی هستند.
از این نسل کارها برآید.
شاید شاید شاید

وقتی حضرت رضا علیهالسّلام وارد نیشابور شدند، علما و شخصیّتهای سرشناس هر یک از حضرت علیهالسّلام تقاضا کردند مهمان آنها شوند و به خانهی آنها تشریف ببرند. حضرت علیهالسّلام فرمودند: من افسار شتر را رها میکنم، در هر منزلی که شتر زانو زد و نشست، من به آنجا میروم. یک پیرزن فقیر وقتی این را شنید، به خود گفت شاید شتر حضرت جلوی خانهی من زانو بزند و حضرت علیهالسّلام به خانهی من تشریف بیاورند، لذا خانهاش را آب و جارو کرد و سماورش را آتش کرد و به انتظار نشست. شتر حضرت علیهالسّلام جلوی خانهی همین پیرزن زانو زد و حضرت علیهالسّلام مهمان او شدند. قربان این «شاید» که از هزارها یقین بهتر است. این «شاید» مال محبّت است. محبّت چیست که شایدش از یقین بهتر است؟
منبع: مصباح الهدی، مهدی طیّب، مبحث محبّت، صفحۀ 113
سبک زندگی رضوی : حجاب و عفاف
از منظر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
حجاب و عفاف
فلسفه پوشش و حجاب اسلامي از مهمترين موضوعاتي است كه امروزه در جامعه اسلامي ما
مطرح است و تشريح حكم اسلامي حجاب و پاسخ به شبهات آن براي تمام مبلغان گرامي ضروري
است. به اين سبب ما در آستانه ولادت امام هشتم علیه السلامبه شرح دو سخن حكيمانه
امام رضا علیه السلام در اين باره ميپردازيم:
عبدالکریم پاک نیا
طليعه
فلسفه پوشش و حجاب اسلامي از مهمترين موضوعاتي است كه امروزه در جامعه اسلامي
ما مطرح است و تشريح حكم اسلامي حجاب و پاسخ به شبهات آن براي تمام مبلغان گرامي
ضروري است. به اين سبب ما در آستانه ولادت امام هشتم علیه السلامبه شرح دو سخن
حكيمانه امام رضا علیه السلام در اين باره ميپردازيم:
فلسفه عفاف و حجاب
محمّد بن سنان ميگويد: حضرت امام رضا علیه السلام در جواب سؤالات من، نامهاي
برایم ارسال داشتند كه در فرازي از آن فرموده بودند: «حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَي
شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأزْوَاجِ وَ غَيْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ
لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُوا التَّهْيِيجُ اِلَی
الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ وَ لَا يَحْمِلُ [يَجْمُلُ] وَ
كَذَلِكَ مَا أشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِي قَالَ اللهُ تَعَالَي وَ
الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحاً فَلَيْسَ
عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَا بَأسَ
بِالنَّظَرِ إِلَی شُعُورِ مِثْلِهِنَّ.» (1)
«نگاه كردن به موهاي زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زيرا اين نگاه، مرد را
تهييج و تحريك ميكند. و تهييج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال
ناپسنديده ميكشاند و همچنين است حكم نگاه به غير مو، [كه نگاه مرد به آنها حلال
نيست،] مگر در موردي كه حقتعالي [در قرآن، آن را استثنا كرده و] فرموده است: (وَ
الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحاً فَلَيْسَ
عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ)؛ «بر زنان سالخورده كه از ولادت و عادت بازنشسته، اميد ازدواج
ندارند باكي نيست كه لباسهايشان را غير از چادر بر زمين بگذارند و اشكالي ندارد كه
به موهاي مثل اين زنان نگاه شود.»
عامل ترغيب زنان به حجاب و عفاف
روزي حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وي متوجه شد كه حضرت،
ظاهري آراسته دارد و خضاب (2) هم كرده است. با تعجب پرسيد: «خضاب كردهايد؟» امام
فرمود: «نَعَمْ بِالْحِنَّاءِ وَ الْكَتَمِ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ فِي ذَلِكَ
لَأَجْراً إِنَّهَا تُحِبُّ أَنْ تَرَى مِنْكَ مِثْلَ الَّذِي تُحِبُّ أَنْ تَرَى
مِنْهَا يَعْنِي الْمَرْأَةَ فِي التَّهْيِئَةِ وَ لَقَدْ خَرَجْنَ نِسَاءٌ مِنَ
الْعَفَافِ إِلَى الْفُجُورِ مَا أَخْرَجَهُنَّ إِلَّا قِلَّةُ تَهْيِئَةِ
أَزْوَاجِهِنَّ؛ (3) بله، با حنا و برگ نيل خضاب كردهام؛ مگر نميداني كه اين كار،
سودي فراوان دارد؛ از جمله آنكه همسر تو دوست دارد در تو همان زيبايي و آراستگي را
ببيند كه تو دوست داري در او ببيني، و زناني [در اقوام گذشته] از دايره عفت، بيرون
رفتند و فاسد شدند. و چنين نشدند، مگر به دليل كمتوجهي شوهرانشان به آرايش خود.»
حضرت رضا علیه السلامدر سخن ديگري در همين باره فرمود: «أَنَّ نِسَاءَ بَنِي
إِسْرَائِيلَ خَرَجْنَ مِنَ الْعَفَافِ إِلَى الْفُجُورِ مَا أَخْرَجَهُنَّ إِلَّا
قِلَّةُ تَهْيِئَةِ أَزْوَاجِهِنَّ؛ (4) زنان يهود از عفت بيرون رفتند و فاسد شدند،
و چنين نشدند مگر به دليل كمتوجهي شوهران به آرايش و نظافت خود.»
و نيز فرمود: «وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِي مِنْكَ مِثْلَ الَّذِي تَشْتَهِي
مِنْهَا؛ (5) همسرت از تو همان را ميخواهد كه تو از او توقع داري.»
با توجه به سخن امام رضا علیه السلام معلوم ميشود كه هدف دين از ضروري دانستن
حجاب، حذف زمينههاي فساد است. همچنين بايد مرد و زن مسلمان، مسائل جنسي خود را
منحصر به كانون گرم خانواده قرار دهد؛ وگرنه جامعه از سلامت جنسي برخوردار نخواهد
بود.
مهمترين دستاوردهاي حجاب
1. آرامش رواني
اسلام تدابيري براي تعديل و رام كردن غريزه جنسي انديشيده است و در اين باره، هم
براي زنان و هم براي مردان، تكليف معين كرده است. يك وظيفه مشترك براي زن و مرد،
مربوط به نگاه كردن است: (قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ
يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ .... قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ
يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ....)؛ (6) «به مؤمنین بگو که چشمهایشان را [از نامحرم]
ببندند و فروج خود را [از حرام] حفظ کنند. و به زنان مؤمن هم بگو که چشمهایشان را
[از نامحرم] ببندند و فروجشان را [از حرام] نگه دارند.» خلاصه اين دستور، آن است
كه زن و مرد نامحرم نبايد به يكديگر خيره شوند، نبايد چشمچراني كنند، نبايد
نگاههاي مملوّ از شهوت به يكديگر بدوزند، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه
كنند. يك وظيفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن، اين است كه بدن خود را از مردان
بيگانه پوشيده دارند و در اجتماع به جلوهگري و دلربايي نپردازند، با هيچ شكل، رنگ
و بهانهاي، كاري نكنند كه اسباب تحريك مردان بيگانه را فراهم كنند.
زدست ديده و دل، هر دو فرياد
هر آنچه ديده بيند دل كند ياد
پوشاندن بدن به استثناي وجه و كفّين، مانع هيچگونه فعاليت فرهنگي يا اجتماعي يا
اقتصادي نيست، آنچه باعث فلج كردن نيروي اجتماع است آلوده كردن محيط كار به
لذتجوييهاي شهواني است.
روح بشر، فوقالعاده تحريكپذير است. اشتباه است كه گمان كنيم تحريكپذيري روح بشر،
محدود به حد خاصي است و از آن پس، آرام ميگيرد. در نتيجه، حجاب را ميتوان، يكي
از عوامل مهم آرامش روحي و رواني زن و مرد دانست. همچنانكه قرآن شريف، آرامش روحي
و رواني و سكينه قلبي را در انحصار زوجين در كانون گرم خانواده ميداند و
ميفرمايد: (هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن)؛ (7) «زنان پوشش شما و
شما پوشش زنان هستید.»
2. استحكام پيوند خانوادگي
بیشك، هر چيزي كه باعث تحكيم پيوند خانوادگي و صميميت رابطه زوجين شود براي كانون
خانواده مفيد است و در ايجاد آن بايد حداكثر كوشش مبذول شود؛ برعكس، آنچه باعث سستي
روابط زوجين و دلسردي آنان شود به حال زندگي خانوادگي، زيانبار است و بايد با آن
مبارزه كرد. اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاي جنسي به محيط خانوادگي و در كادر
ازدواج مشروع، پيوند زن و شوهر را محكم ميسازد و باعث اتصال بيشتر زوجين به
يكديگر ميشود.
برگزاری مسابقه كتابخوانی «گلبرگ عفاف و حجاب» در شاهينشهر
به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، مسابقه كتابخوانی «گلبرگ عفاف و حجاب» به همت فرهنگسرای اشراق سازمان رفاحی ـ تفريحی شاهينشهر در اين شهرستان برگزار میشود كه علاقهمندان از 17 تا 27 شهريورماه مهلت دارند تا كتاب مربوطه را تهيه كرده و در اين مسابقه شركت كنند.
علاقهمندان جهت تهيه كتاب و دريافت پرسشنامهها میتوانند به فرهنگسرای اشراق واقع در شاهينشهر، ميدان طالقانی مراجعه كرده و يا با شماره 5251211 به پيششماره 0312 تماس بگيرند.
اخبار رسيده از شاهينشهر حاكی است، جشن دخترانهای به مناسبت ميلاد كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) به همت سازمان رفاهی ـ تقريحی شاهينشهر، 19 شهريورماه ساعت 17 در محل بوستان مادر برگزار میشود.
در اين محفل نورانی برنامههای شاد و متنوع و مولودیخوانی نيز برگزار خواهد شد و عموم بانوان میتوانند در اين مراسم شركت كنند.
همچنين همايش «آرامش در خانواده» نيز به مناسبت ميلاد با سعادت امام رضا(ع) به همت دفتر امام جمعه شاهينشهر و با همكاری سازمان رفاهی، تفريحی اين شهرستان با حضور حجتالاسلام عالی، كارشناس برنامه «سمت خدا» 27 شهريورماه ساعت 17 برگزار میشود.
در خبری ديگر از شاهينشهر آمده است، جشن ميلاد حضرت علیابنموسی رضا(ع) در زورخانه ذوالفقاری شاهينشهر به مناسبت ميلاد مسعود اين امام همام با حضور پيشكسوتان، قهرمانان و ورزشكاران باستانی، 25 شهريورماه ساعت 21 برگزار میشود كه شركت عموم علاقهمندان در اين مراسم بلامانع است.
امكان دريافت 800 تصوير با موضوع حجاب
|
به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، گروه سايبری سپانو، مجموعهای نزديك به ۸۰۰ تصوير جديد با موضوع حجاب را در مجموعههای ۵۰ تايی برای بهرهبرداری فرهنگی در اينترنت منتشر كرده است.
۲ قسمت كه شامل ۱۰۰ تصوير است، بصورت همزمان در اختيار كاربران قرار داده شده است. اين تصاوير قابل استفاده در مهدكودكها، لوازمالتحرير، مدل رنگآميزی، برچسب، پوستر، طراحی مدل، الگوبرداری، شخصيتسازی، تصويرسازی، كليپ و بنر است.
هر چند حجاب بكار رفته در اين تصاوير لزوما حجاب برتر (چادر) نيست، اما اميد است به تدريج اينگونه شخصيتها جايگزين كاراكترهای بیحجاب و رايج در كشور شود.
همه اين تصاوير پس از ساعتها جستجو در اينترنت جمعآوری شده و اكثر آنها
متعلق به ديگر كشورهای مسلمان است كه در عين جديد بودن بعضاً میتواند در
برگيرنده فرهنگ آن كشور نيز باشد.
برای دريافت تصاوير اينجا را كليك كنيد!
ماراتن حجاب و بدحجابی در فضای مجازی+ عکس
به گزارش فارس، این روزها وقتی در خیابان قدم میزنیم با پوششهایی مواجه میشویم که هیچ قرابتی با حیا و عفاف ندارند. صرف نظر از اینکه حجاب یک واجب الهی است، اما برخی افراد فکر میکنند که رعایت حجاب و عفاف یک موضوع فردی است و ربطی به حقوق شهروندی ندارد، حال آنکه وجوب رعایت حجاب برای زنان و مردان بیشتر یک حکم اجتماعی است تا تعبد فردی. بارها و بارها در آیات نورانی قرآن کریم به رعایت حجاب اسلامی اشاره شده است و یکی از بدیهیات دین اسلام شمرده میشود، بنابراین بر یکایک شهروندان جامعه اسلامی واجب است که با رعایت حد و حدود حجاب در اجتماع حاضر شوند.
امروز وضعیت حجاب در جامعه در سایه کمکاری 26 نهاد مسئول و عرضه افسارگسیخته ساپورتهای رنگارنگ و تبلیغات وسیع برای اشاعه فرهنگ ساپورتپوشی با هجوم ملخوار آنها در شهرهای بزرگ این سؤال را در ذهن متبادر میکند که چرا مسئولان در برابر تهاجم فرهنگی و نرم دشمن بیتفاوت شدهاند؟ هر چند که اقدامات سلبی بدون کار فرهنگی، اشاعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف را زیر سؤال برده است.
در سایه تبلیغ وسیع تولیدکنندگان ساپورت و مانتوهای بدننما در فضای مجازی، جوانان متعهد نیز بیکار ننشستهاند و به طرق و شیوههای جدید به امر به معروف و نهی از منکر همت گماشتهاند:







مسابقه اينترنتی «عفاف و حجاب» برگزار میشود
مسابقه اينترنتی «عفاف و حجاب» برگزار میشود
بسيج جامعه زنان ناحيه حضرت ولیعصر(عج) به مناسبت ميلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، مسابقه عفاف و حجاب را برگزار میكند.
|
|
مسابقه عفاف و حجاب ويژه خواهران بسيجی به مناسبت دهه كرامت و ميلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، برگزار میشود.
در اين مسابقه به سه نفر از بانوانی كه پاسخ صحيح را ارائه دهند به قيد قرعه هدايايی اهداء خواهد شد. شركتكنندگان میتوانند پاسخهای خود را حداكثر تا 20 شهريور به رايانامه alieasr@basijperess.ir ارسال كنند.
سؤالات اين مسابقه به شرح زير است:
1- تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از كشف حجاب به ايران چه كسی بود؟
الف:مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
ب: حضرت امام خمينی(ره)
ج: شهيد مدرس
د: ميرزای شيرازی
2 – كشف حجاب كه يكی از بزرگترين خيانتهای رژيم طاغوت است توسط چه كسی صورت گرفت؟
الف: ناصرالدين شاه
ب: محمدرضا پهلوی
ج: رضاشاه پهلوی
د:هيچكدام
3 – آيه قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ (نور30) وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضضنَ مِنْ أَبْصرِهِنَّ (نور31) بيانگر چه نوع حجابی است؟
الف: حجاب و عفت
ب:حجاب چشم
ج :حجاب گفتار
د:حجاب رفتاری
4 – هدف و فلسفه حجاب در اسلام چيست؟
الف : قرب به خدا به وسيله تزكيه نفس
ب : رسيدن به پاداش های الهی
ج : الف و ب
د : ممانعت از اختلاط مردان و زنان
ابلاغ راهبردهاي جديد گسترش عفاف و حجاب در دانشگاهها
خراسان:
بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي که طي هفته هاي اخير به وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و ساير مراکز آموزش عالي کشور ارسال شده، با اشاره به اهميت نهادينهسازي فرهنگ عفاف و حجاب و حفظ شئون محيط علمي دانشگاه، راهبردهايي چون بازنگري در طراحي فضاها و بهينه سازي خدمات دانشگاه با هدف کاهش اختلاط غيرضروري دختر و پسر و نيز ايجاد سازوکار اثربخش به منظور ترويج و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهي از منکر به اين مراکز ابلاغ شده است.
هدیه روز دختر برای 3 ساله شام
هدیه امروز مهربانترین و دل نازکترین پدر دنیا به معصوم ترین دختر سه ساله عالم چیست؟ مردان "پرهیبت و صخره مانند" با دیدگان پراشک اما غیور و کمربسته برای دفاع از حریم یار صف کشیده و تمام قد ایستاده اند.
دیگر مصیبت خرابه های شام تکرار نخواهد شد. دیگر کسی صدای غمین ناله های دخترک را نخواهد شنید. دیگر نازدانه هنگام گریه از ترس "حرامیان و خناسان" آستین بر دهان نخواهد گرفت. دیگر از فراق پدر و هجوم سیاهی موهایش به سپیدی نخواهد رفت. دیگر طفل سه ساله در خلوتش با انگشتان خسته روی ریگ بیابان عکس سر پدر نخواهد کشید.
اینجا تربیت شدگات مکتب عباس "ساقی خوش نشان کربلا" زنده اند.صدای "حیدر حیدر" این پهلوانان علوی، خواب از چشمان "یزیدیان بی صفت" ربوده است. یک نعره مستانه اهل غیرت، "سرای جباران و دودمان شمریان کودک کش" را بر باد می دهد.
آری.نگهبانان بر برج و بارور حریم علیا مخدره حضرت رقیه سلام الله علیها، دانش آموختگان و رزم دیدگان و تربیب شدگان مکتب سیدالشهدا هستند. هدیه امروز و هر روز پدر به دختر سه ساله اش، شهادت طلبانی سراپرده دار با "درفشی خورشید نشان" از دیار ایران رضوی هستند که خروشان و غلتان، بیرق سبز مهدوی را در حماسه ای خونرنگ بر فراز این عالم خواهند نشاند.
انشاالله
الف
آیا بدحجاب ها زیباتر هستند؟
با دیدن این عکس ها و خواندن این مطالب سریع نگوییم اینها انگل هستند؛
سریع نسخه فی البداهه نپیچیم که باید با اینها برخورد شود؛
سریع به دنبال روشهای فیزیکی بی فایده و انسان عقده ای کن نباشیم.
ولی راه چیست؟ به نظر می رسد برای پدیده حجاب باید به این سوالات جواب روشن، دقیق و عینی (یعنی علم واقع گرایانه) داد. سوالاتی از قبیل سوالات زیر:
اول باید علت ایجاد این پدیده شناسایی شود. همچنین باید مشخص شود که این پدیده انحراف است یا نه. بعد باید دید که چرا این افراد آن را می پسندند؟ چرا نباید این روش را بپسندند؟ تفاوت این افراد با کسانی که خود حجاب اختیاری دارند چیست؟ چگونه این شکاف را می شود پر کرد؟
فرهنگ بر اساس منافع دریافتی و ذهنی افراد شکل می گیرد. چرا این افراد از این روش احساس نفع می کنند؟ نفع از نظر این افراد چیست و با افراد باحجاب چه تفاتی دارد؟ شکاف نفع و فایده و ادراک از آن چگونه ایجا شده و چگونه پر می شود؟
با پاسخ به این سوالات تازه می توان پدیده بدحجابی را به طوری کامل توصیف کرد. نوشته زیر تنها توصیف دیده ها و گزارشی است از واقعیت در بخشی از دختران و زنان ایران. توصیف کامل و تجویز درمان در جای خود قابل طرح است. از عجله بپرهیزیم اگر می خواهیم علمی برخورد شود.
مانتو یا شنل؟
هر سالی که می گذرد، بدحجابیها شکل و شمایل جدیدتری به خود میگیرند، تا جایی که دیگر با سری به مانتوفروشی ها متوجه می شویم که باید با چیزی به نام «دکمه» در مانتوها خداحافظی کنیم. مانتو هم دیگر معنای خود را از دست داده و بیشتر شبیه شنلی شده که تنها روی شانه ها آویزان می شود و از روبرو چیزی به نام «مانتو» دیده نمیشود.
شلوار زنانه هم جای خود را به پوششی به نام «ساپورت» داده است، پوششی که علی رغم ترجمه آن هیچ حفاظتی برای شخص مصرف کننده ندارد و حتی جذاب تر از برهنگی برای افراد است. شال و روسری هم تنها تکه پارچه ای شدهاند که وسط سر را می پوشانند و موها و گردن را جذابتر از بیحجابی به نمایش می گذارند.
اگر در سالهای پس از انقلاب اسلامی در ایران رنگهای حضور در جامعه در سفید، قهوه ای، طوسی و مشکی خلاصه می شد در سال های اخیر، استفاده از رنگهای متنوع در اجتماع متداول شد و این روزها استفاده از رنگها به اوج خود رسیده و رنگهای شبرنگ از سرخابی تا سبز فسفری تبدیل به مد روز شده است.
رنگین کمان ویترینها
میدان هفت تیر تهران یکی از بورس های مانتوفروشی است که از بالای شهر و پایین شهر خریداران خودش را دارد، ویترین ها رنگین کمان مانتو، شال سر و ساپورت هستند. وارد یکی از مغازه ها میشوم. قیمت ها از ۸۰ هزار تومان شروع و بنابر جنس و کاری که برده، گران تر می شود. فروشنده ها تلاش میکنند تا بفهمند دنبال چه مدل مانتو و یا ساپورتی هستیم. به یکی از آنها می گویم: ببخشید مانتوی دکمهدار می خواهم.
فروشنده جواب می دهد: آهان! اداری می خواهید؟ می گویم: مگر فقط در اداره باید دکمه دار پوشید؟
فروشنده می گوید: من نمیدانم خانم، مدلهای ما همین هاست. جلویش بند دارد دیگر کسی دکمهدار نمیپوشد!
فروشنده دیگر میگوید: خیلیها تازه میآیند میگویند مانتویی که همین بند را هم نداشته باشد ندارید؟
یکی دیگر از بورسهای مانتوفروشی در تهران، چهارراه امیراکرم است. اگر کسی حوصله گشتن داشته باشد لابهلای مانتوهای مغازههای این محدوده میتواند مانتوهای شبیه مانتو که هم آستین داشته باشد و هم دکمه را پیدا کند.
عفاف، رنگ باخته است/ اتاق پرو؛ وسط مغازه مانتوفروشی
علی رغم آنکه همه مغازههای مانتوفروشی اتاق پرو دارند تا مشتری قبل از خرید، لباس را بپوشد و امتحان کند اما ظاهراً با همه گیر شدن مانتوهای بدون دکمه و جلوباز، این اتاقها هم کاربری خود را از دست دادهاند. چون بخش عمده مشتریان این مانتوها را همان وسط مغازه میپوشند و انتخاب میکنند.
البته این اقدام مورد اعتراض خود مغازه داران قرار میگیرد و به این خانم ها این طور تذکر میدهند که «به خاطر خرید یک مانتو ما را از نان خوردن نیندازید الآن یک مأمور ببیند در مغازه را می بندند ما بدبخت می شویم» ولی این تذکر هم مثل تذکری که مقابل در ورودی تمام مغازههای لباس فروشی زده شده است «رعایت حجاب اسلامی الزامی است» خیلی کارساز نیست.
خانم مانتویی حدود ۵۰ سالهای که مشغول انتخاب مانتوی مناسب برای دختر نوجوانش هست درباره مدل های موجود مانتو در بازار می گوید: من خودم خیاطی می کنم و مانتوهای خودم را هم خودم می دوزم اما دخترم اصرار دارد که از مدل های مانتوی حاضری بخرد چون دوستانش این طور لباس می پوشند من هم سعی می کنم حداقل از بین مدل ها و رنگ های فعلی مدلی که کمتر جلب توجه کند را کمک کنم، انتخاب کند. ولی باید بپذیریم که با این وضع مغازهها و جامعه، از دست پدر و مادر در نوع پوشش بچه ها کاری برنمیآید.
آقای فروشنده هم میگوید: ما به بازار نگاه می کنیم و مدل های مانتو را به مغازه می آوریم این مدلهای بدون دکمه و شنلی، ارزان تر هستند و رغبت بازار هم نسبت به اینها خوب است.
بیشتر که با فروشنده ها و خریداران صحبت می کنیم مستأصل بودن مردم در برابر موج بی بند و باری را کامل تر حس می کنیم. چرخه ای معیوب و خراب. عده ای با برنامه ریزی دقیق، مدل یا مدل هایی از لباس را تبدیل به الگو می کنند و مدام در برنامه های ماهواره ای خود از آن استفاده می کنند، بخشی از این لباس ها به شکل قاچاق وارد کشور ما می شود و بخشی دیگر دانسته یا ندانسته توسط تولیدکنندگان داخلی کپی برداری و تولید می شود. مدل ها به مغازه ها و بازار فروش راه می یابند. عده ای آنها را بر تن می کنند و در شهر جولان می دهند و بعد از مدتی مثل یک ویروس واگیردار با قیمتی ارزان تر از پوشش اسلامی همه جا را فرا می گیرند. مثلاً «مد روز» می شوند، تا حدی که دیگر پیدا کردن یک لباس اسلامی کیمیا می شود و این موج، تلاش می کند سبک ترها را با خود ببرد.
آنچه در قانون قید شده است مسئولیت ۲۶ نهاد در رابطه با قانون گسترش حجاب و عفاف است اما همه تا حرف از برخورد با بدحجابی و گسترش عفاف در جامعه می شود انگشت به سمت نیروی انتظامی دراز می کنند برای اینکه مبادا مسئولان سایر دستگاه ها از صدا و سیما و وزارت ارشاد گرفته تا وزارت بازرگانی از خواب زمستانی در برابر بی حجابی های فصلی بیدار شوند.
بدحجابها زیبا هستند؟
زمانی می گفتند بدحجاب ها زیباییهای خود را به رخ رهگذران می کشند اما آیا واقعاً بدحجاب های امروزی زیبا هستند یا ترسناک؟ می گویند زیبایی از چشم آقایان با خانم ها فرق دارد به همین دلیل از آقایان درباره بدحجاب ها می پرسیم.
یک آقای جوان دانشجو معتقد است که قیافه همه بدحجاب ها را تقریبا می شود به ۲ یا ۳ گروه تقسیم کرد. چون تقریباً تیپ و ظاهرشان تقلیدی است حتی عمل های جراحی که روی صورتشان هم انجام می دهند آنها را بیشتر به هم شبیه کرده است. وی درباره اینکه آیا تذکر و برخورد با این افراد، تاثیری بر رفتار آنها می گذارد، هم پاسخ می دهد: فکر نمی کنم شاید برای همان موقع تذکر، خودشان را جمع و جور کنند اما دو قدم آن طرف تر، تازه لج می کنند و بدتر از قبل تیپ می زنند.
آقای طلافروشی هم که خودش دختران نوجوان و جوان دارد، می گوید: من گاهی وقت ها از دیدن بعضی قیافه ها واقعاً می ترسم. بعضی از خانم ها که برای خرید می آیند ۱۰۰ لایه آرایش کرده اند یا لباس هایی می پوشند که من شرمم می آید به چشمم بخورد. باید اینها را از سطح جامعه جمع کنند وگرنه کل جامعه را فاسد می کنند.
خانم های بدحجاب عمدتاً بر این اعتقاد هستند که حجاب، امری شخصی است و آنها دوست دارند با ظاهری آراسته و زیبا وارد جامعه شوند، اما جدا از اینکه جامعه، فضایی عمومی با قوانین و هنجارهای خاص خود است بیشتر آقایان معتقد هستند که نگاهشان به این بد حجاب های رها در جامعه بیشتر از روی تعجب و تأسف است نه از روی تحسین به خاطر زیبایی!
* بازنشر از سایت معادله
شوهر زن بدحجاب عضو اسبق مجلس خبرگان را مورد ضرب و شتم قرار داد
آیتالله
توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه بابل و نماینده یکی از ادوار گذشته مجلس
خبرگان رهبری به دلیل امر به معروف یک زن بدحجاب مورد ضرب و شتم قرار گرفت.به گزارش فارس، سایت بلاغ نوشت: آیت الله توکل استاد اخلاق حوزه علمیه بابل و نماینده یکی از ادوار گذشته مجلس خبرگان رهبری به دلیل امر به معروف یک زن بدحجاب توسط همسر این زن مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
این اتفاق زمانی رخ داد که این زن و شوهر خودروی خود را در مقابل منزل آیت الله توکل پارک نموده و پس از پیاده شدن از خودروی خود، با توجه به آنکه این زن حجاب مناسبی نداشته از سوی آیت الله توکل مورد امر به معروف قرار می گیرد که همسر وی با این استاد اخلاق درگیر می شود و پس از درخواست آیت الله توکل از وی برای پایان غائله، وی اظهار داشته: «دل خوشی از شما ندارم، شما به چه حقی به خانم من بابت حجابش تذکر دادید و ...» آیت الله توکل در پاسخ گفت: « امر به معروف وظیفه من می باشد، حتی اگر به قیمت جانم تمام شود » که در این حین این فرد اقدام به ضرب و شتم ایشان نمود.
چندی پیش نیز یک آمر به معروف در چمستان نور به دلیل تذکر به دو مسافر که با پوشش بسیار نامناسب از سوی آنان مورد حمله قرار گرفته و از ناحیه گردن به وسیله شیشه نوشابه مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
رواج این گونه ضرب و شتم ها و اهانت ها به آمرین معروف و عدم برخورد مناسب با ضاربین این جرات را به اهانت کنندگان به شعائر اسلامی می دهد که به راحتی هنجارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی را زیر پا بگذارند و امر به معروف و نهی از منکر به راحتی به دست فراموشی سپرده شود.
رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در تاریخ 1371/07/29 خود بقدری برای امر به معروف و نهی از منکر شان و مقام قائل می شوند که می فرمایند اگر احساس کنم در قضیه ای از ناهی از منکر حمایت نشده است خودم وارد قضیه می شوم.
اما حالا این را مقایسه کنید با همین جریان اخیری که پیش آمده، بی تفاوتی و احساس وظیفه نکردن دستگاه های مسئول در برابر ناهی از منکر میتواند چه خسارات جبران ناپذیری به فرهنگ اسلامی ما داشته باشد.
تصاویر: تشدید برخورد با بدحجابان در تهران

اندام نمایی با پرچم اسرائیل در تهران!
در شرایطی پروژه بی عفتی و هجوم به باورهای اجتماعی در ابعادی گسترده کار خود را به ریشه های فکری جوانان رسیده است جای این سوال است که چرا مطبوعات کشور به عنوان وکیل مدافع حقوق مردم در این زمینه هیچ گونه ورودی پیدا نکرده و از نگاه جامع شناختی به چالش ها و تهدیدات این موضوع نپرداخته اند. جالب اینجاست که در قبال این موضوع بسیاری از فعالان رسانه ای برگزیدن سکوت را بر حرف زدن ترجیح داده اند و چشم های خود را بر واقعیت تلخی که بسترساز بسیاری از جرایم در آینده نزدیک خواهد بود بسته اند.
موضوع پروژه " اندام نمایی " هر چند مفهومی سیاسی در ابعاد خود دارد اما نباید فراموش کرد که کم کاری های اجتماعی صورت گرفته در این بخش هم اکنون عرصه را به تنگ آورده و اصحاب رسانه را به عنوان چشم های بینای اجتماعی به حاشیه کشیده است.
موضوعی که افعی گونه بر جامعه چمبره زده و هر روز تعداد زیادی از جوانان را به کام زهر آگین خود می کشد و رسانه ها تنها در برابر آن با رویکردی منفعالانه چشم انتظار آینده مانده اند.
نباید این نکته را به فراموشی سپرد در جامعه ای که وجود حداقل های اخلاقی ارزش طلقی می شود این دسته از جوانان با چه رویکردی و با چه منطقی اینگونه بی مهابا به صورت جامعه چنگ می زنند تا کم کم بطن اجتماع را به نوعی بی خیالی به این موضوع و یا عادی شدن تن نمایی ترغیب کنند موضوعی که اکنون برای رسانه ها عادی سازی شده و با سری رو به پایین از کنار آن عبور می کنند.
درود به شرفت......
رتبه در منطقه سه :۴۳
غرب به دنبال ارائه سيمايی نازيبا از حجاب اسلامی است
عنايت رضايیپور، معوان فرهنگی سپاه قدس گيلان در گفتوگو با خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) شعبه گيلان با بيان اينكه موضوع حجاب بايد از سرچشمه پيگيری شود، خواستار آگاهی شهروندان در حوزههای اجتماعی شد و اظهار كرد: اكنون كشور در مرحله جامعه اسلامی است و اگر میخواهيم تمدن اسلامی را به جهان ارائه كنيم بايد اسلام در جامعه ترويج شود؛ مردم بايد از احكام اسلامی آگاهی داشته باشند.
وی با اشاره به هژمونی غرب در موضوع كشف حجاب، به الگو شدن بازيگران برای جوانان اشاره و تصريح كرد: دنيای غرب تلاش میكند از حجاب، سيمای نا زيبا ارائه كند؛ متوليان در ساخت فيلمها بايد توجه ويژه داشته باشند؛ موضوع حجاب و عفاف از ابتدای ورود دانشآموزان به مدارس بايد مورد توجه جدی والدين و نهادهای تربيتی قرار گيرد؛ پدر و مادر بايد در خور شأن فرزندان حجاب را فرهنگسازی كنند؛ آموزش عامل تغيير رفتار است و آموزش و فرهنگ در كنار همديگر هستند؛ ما متاسفانه در نشان دادن ناهنجاریها با ضعف مواجه هستيم؛ فرهنگسازی در بازار و جامعه اسلامی بايد انجام شود.
برگزاری جنگ شادی محور فعاليتهای فرهنگی در طرحهای سالمسازی دريا است
وی در ادامه به اجرای برنامههای فرهنگی سپاه در طرحهای سالمسازی دريا اشاره كرد و افزود: امسال برنامههای فرهنگی به صورت آزمايشی در 11 طرح سالمسازی دريا اجرا شده است؛ غرفههای فرهنگی در طرحهای مذكور به صورت شبانهروزی استقرار يافتهاند؛ برگزاری جنگ شادی محور فعاليتهای فرهنگی در طرحهای سالمسازی دريا است.
معاون فرهنگی سپاه قدس گيلان با اشاره به برگزاری دو جنگ شادی در هفته در طرحهای سالمسازی دريا، اضافه كرد: استقبال گردشگران از جنگ شادی بسيار است و موجب ايجاد نشاط مسافران میشود؛ همچنين غرفههای عفاف و حجاب طرحهای سالمسازی دريا در گيلان برپا شده؛ غرفههای ايستگاه سلامت، صلواتی و هنر در طرحهای مذكور داير شده است.
رضايیپور بر ايجاد مكان مناسب به منظور اقامه نماز در طرحهای سالمسازی دريا تاكيد كرد و يادآور شد: مسابقات بومی محلی مانند طنابكشی و ... در طرحهای مذكور برگزار میشود؛ البته اجرای برنامههای فرهنگی در طرحهای سالمسازی دريا نيازمند مساعدت مسئولان است؛ غرفه مشاوره فردی در طرحهای مذكور راهاندازی شده و با استقبال گردشگران مواجه است؛ همچنين راهاندازی ايستگاه هنر از ديگر فعاليتهای فرهنگی در طرحهای سالمسازی درياست.
این خانم چادری مواضع رسمی ایران را اعلام میکند؟ (+عکس)
روزنامه شرق در شماره امروز خود با اعلام این خبر، گفتوگویی کوتاه با مرضیه افخم داشته که در پی میآید:
خانم «افخم» شما بهعنوان سخنگوی وزارت خارجه معرفی شدهاید و تنها ابلاغ آن مانده، درست است؟
هنوز برخی از مراحل آن باقی مانده است که باید طی شود.
سابقه فعالیت شما در وزارت خارجه چیست؟
من هشت سال مدیرکل اطلاعات و مطبوعات بودم و 30 سال است که سابقه فعالیت در وزارت خارجه در بخشهای مختلف را دارم.
نظر شما درباره اینکه برای اولینبار سخنگوی وزارت امور خارجه از بین بانوان انتخاب شده چیست؟
خب همه زنان از این موضوع استقبال میکنند فارغ از اینکه چه کسی معرفی شده باشد.
شرق همچنین گزارش داد: یک «منبع آگاه» در وزارت خارجه ضمن تایید این خبر که پست سخنگویی از سوی وزیر به مرضیه افخم پیشنهاد شده است، گفت: «ایشان دیروز بعد از ظهر برای صحبت در ارتباط با همین مساله نزد وزیر بودند.»
افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و مدیرکل سابق اطلاعات و اخبار این وزارتخانه است. نام او برای خبرنگاران قدیمی حوزه دیپلماسی آشناست.
در کنار نام افخم، سایتها از منصوره شریفیصدر مدیرکل امور بانوان وزارت امور خارجه بهعنوان اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران خبر دادند. براساس این گزارش هنوز محل ماموریت وی مشخص نشده است اما با توجه به سوابق کاری او که در شرق آسیا بوده، احتمالا روانه اندونزی یا بنگلادش خواهد شد که دوره ماموریت سفرای آنها خاتمه یافته است. شریفیصدر پیشتر بهعنوان نخستین زن در مسئولیت کاردار در سفارت ایران در ژاپن منصوب شده است.
استانبول: تحصن مرد محجبه علیه برخورد با زن مسلمان (+عکس)
به گزارش "هشت صبح" ، "دوغال دمیر" اعلام کرد که بیشتر معترضین به حادثه برخورد با یک زن محجبه در سوئد، مرد هستند و عکس هایی با حجاب در اعتراض به آن گرفته اند و در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند.
این موسیقیدان ترک از حزب میانه رو شریک در ائتلاف دولت در سوئد خواست از تکرار این حوادث جلوگیری کند و در برابر آن همچون نقض حقوق بشر در سوریه و مصر سکوت نکنند.

سیاستمداران چپگرا و شخصیتهای برنامههای نمایشی سوئد نیز در میان معترضانی هستند که با راه انداختن «فراخوان حجاب» در توییتر تصاویر با حجاب خود را در اعتراض به حمله به یک زن مسلمان محجبه باردار منتشر کردهاند.
چند روز پیش در منطقه فارستا در نزدیکی شهر استکهلم سوئد زن مسلمان محجبه بارداری مورد حمله یک ناشناس قرار گرفت.
مهاجم، حجاب این زن را پاره کرده و با بیان جملاتی نژادپرستانه، سر او را به اتومبیلی میکوبد، به گونهای که این زن هوشیاری خود را از دست میدهد.
این فرد به این زن مسلمان گفته بود ما نمیخواهیم زنان مسلمان و محجبه ای مثل تو در کشورمان داشته باشیم.
مسابقه وبلاگ نویسی روز دختر “محدثه”
مسابقه
وبلاگ نویسی روز دختر “محدثه” به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام
الله علیها، در راستای فعال سازی کاربران اینترنتی و طراحان گرافیکی در
ترویج حجاب و عفاف در سطح فضای مجازی و جامعه، در دو بخش گرافیک و یادداشت
کوتاه توسط وبلاگستان ۸ دی – مرجع وبلاگ نویسان گیلانی برگزار می گردد.
علاقه مندان شرکت در مسابقه می توانند آثار خود را در یکی از موضوعات زیر ارسال نمایند:
۱- حجاب و عفاف
۲- حیا و وقار
۳- دختر مسلمان
۴- سبک زندگی دختر ایرانی
۵- زن مقاومت و بیداری اسلامی
شرکت
کنندگان آثار خود را در زمینه های یادداشت کودتاه و گرافیک از ۴ شهریور
لغایت ۱۴ شهریور در قالب پست در وبلاگ شخصی خود و ارائه لینک آن به
وبلاگستان ۸ دی ارســـال نمایند.
http://blog.8dey.com/37757/
زنی که اولین پلیس محجبه لقب گرفت
قم فردا نوشت: از 5سال پیش قانون ممنوعیت استخدام افرادی که ملزم به پوشش حجاب ، ردا یا عمامه به عنوان بخشی از لباس مذهبی خود هستند، در اداره ی پلیس سوئد وضع شد. از همان سال این موضوع در این کشور به عنوان یک موضوع بحث برانگیز بوده و تا کنون هیچ زنی با پوشیدن حجاب مسلمان در آکادمی پلیس سوئد حضور نداشته است .
با این حال دونا الجمّال که از دوران کودکی می خواست یک افسر پلیس شود ، اخیرا وارد پلیس شد. وی می گوید : من کار کردن با مردم را دوست دارم ، کمک به مردم را دوست دارم ، و من همیشه می دانستم که این کار مناسب شخصیت من است و این موضوع نشان می دهد که ما زنان محجبه نه تنها ضعیف و مظلوم نیستیم بلکه قوی و مستقل هستیم .
آکادمی پلیس قبل از پذیرش الجمّال وی را برای انجام دادن خدمات مخصوصی به یکی از زندان های سوئد فرستاد . اما آیا حجاب برای او مشکل پدید آورد؟ به گفته ی وی نه تنها هرگز اینطور نبود بلکه حجاب باعث شد او همیشه احساس خوبی داشته باشد و دیگر کارکنان به او احترام بگذارند . دونا فکر می کند که تمام حرفه ها نیازمند افرادی با پیشینه ی فرهنگی و مذهبی مختلف دارند .
او ادامه داد : واضح است که من حجاب را با دانش بدست آورده ام . از آن زمان که بعنوان یک زن محجبه وارد پلیس شده ام ، اعمال من توسط دیگران به دقت نظاره می شود و علتش این است که من اولین کسی هستم که با حجاب بعنوان پلیس انتخاب شده ام و من اکنون بعنوان یک الگو به شمار می روم و باید درس عبرت صحیحی برای دیگران باشم.
اولین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران +تصویر

شریفی صدر پیشتر به عنوان نخستین زن در مسئولیت کاردار در سفارت ایران در ژاپن منصوب شده است.
همچنین از مرضیه افخم مدیر کل سابق اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه نیز به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه یاد می شود.
عباس عراقچی ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که قرار است برای اولین بار سخنگوی وزارت امور خارجه و یک سفیر زن در جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم منصوب شوند.
مهر
مسابقه وبلاگ نویسی روز دختر “محدثه”

24 دلیل برای بی حجابی و بدحجابی + پاورپوینت
آنچه در ادامه می خوانید عناوین و دلایلی برای بدحجابی و بی حجابی ست. در پست های بعدی به تفصیل بیشتری در مورد هریک از این علل خواهیم پرداخت.
درصورت خرابی لینک بالا از لینک های کمکی زیر استفاده نمایید.
گوهر شرم و حیا در صدف وجود زن نهفته است، لذا زنان نباید از جسم و ظاهر جسمانی خود به عنوان کالایی شهووت انگیز، استفاده کنند و چشم های هرزه را به خود متوجه نمایند. اینکه می بینیم عده ای اززنان شخصیت انسانی خود را متزلزل نموده و جسم خود را به گونه ای شهوت انگیز در معرض دید دیگران قرار می دهند، علل و عوامل مختلفی دارد از جمله اینکه :
1- پیروی از هوی و هوس های نفسانی
2- ضعف ایمان و واقع نگری
3- ارضای تمایلات جنسی و جسمانی
4- جلب توجه و کسب جایگاه
5- مردم آزاری یا دگر آزاری
6- خودنمایی برای صید دلهای مردان
7- علاقه به ازدواج و عدم موفقیت درآن
8- بی حیایی و بی عفتی
9- غفلت و نادانی
10- تهاجم فرهنگی
11- تبلیغات دشمنان اسلام
12- پیروی از شیطان و شیطان صفتان
13- عقده ی حقارت
14- زیبا جلوه دادن خود از دیگران
15- مدپرستی و اظهار غنای مالی
16- ضعف غیرت مردان
17- عملکرد دستگاه های ذیربط
18- بی توجهی به خانواده ها
19- تقلید های کورکورانه
20- کبر و غرور
21- دوستی های نامطمئن
22- عدم احساس مسئولیت در حفظ ارزشها
23- عدم عزت نفس
24- غرب گرایی یا غرب زدگی









بهمنظور بررسي حجاب برتر؛ چادر در كلام رهبر معظم انقلاب، بخشهايي از بيانات ايشان بازنشر داده ميشود: