ممنوعيت حجاب اسلامی به دانشگاه‌های جمهوری آذربايجان رسيد

قانون ممنوعيت حجاب اسلامی كه اخيراً در مدارس جمهوری آذربايجان به اجرا در آمده‌ بود، به دانشگاه‌های اين كشور نيز رسيد و خشم شهروندان مسلمان را بيش از پيش برانگيخت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، «ذوالفقار ميكاييل‌زاده»، عالم مسلمان آذربايجان گفت: چگونه مقامات می‌‌خواهند اعمال اين ممنوعيت جديد در دانشگاه‌ها را توجيه كنند؟

«مايس گل علی‌اف»، رئيس حزب سبز آذربايجان گفت: ممنوعيت حجاب در دانشگاه يك اقدام غيرقانونی است.

وی با بيان اين مطلب، پايان دادن به اين اقدامات خلاف قانون در كشور آذربايجان را خواستار شد.

مسلمانان با اكثريت شيعه، حدود 93 درصد جمعيت 8.3 ميليون نفری جمهوری آذربايجان را تشكيل می‌دهند.

دولت «الهام علی‌اف»، رئيس‌جمهور آذربايجان، متهم است كه در حال شديد كردن اقدامات كنترل‌كننده عليه اكثريت مسلمان اين كشور است.

در سال 2010، دولت سكولار آذربايجان دستور داد تا همه نمادهای اسلامی مانند تابلوهای حاوی آيات قرآن كريم از ادارات جمع شوند. چند ماه بعد دستور يونيفرم واحد برای مدارس و ممنوعيت استفاده از حجاب در مدارس صادر شد.

پس از آن نيز محدوديت در فعاليت‌های اسلامی از جمله تشديد محدوديت عليه واردات و پخش كتب اسلامی نيز در دستور كار قرار گرفت.

بدحجابی منجر به رواج چشم و هم‌چشمی در جامعه می‌شود

 دبير ستاد صيانت اهواز اظهار كرد: جامعه‌ای كه بدحجابی رواج پيدا كند، چشم و هم چشمی‌ها و ارائه هر چه بهتر زينت آرايی، تمامی نخواهد داشت و زنان سعی می‌كنند تا چشمان بيشتری را متوجه خود سازند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حميدرضا اكبری، دبير ستاد صيانت اهواز در نشت بررسی تضعيف اعتقادات دينی در جامعه و نقش حجاب عنوان كرد: در جامعه‌ای كه بدحجابی رواج پيدا كند، چشم و هم چشمی‌ها و ارائه هر چه بهتر زينت‌آرايی، تمامی نخواهد داشت و زنان سعی می‌كنند تا چشمان بيشتری را متوجه خود سازند و در معرض ديد همگان قرار گيرند و اين امر تمامی نخواهد داشت تا جايی كه تمام افراد جامعه را آلوده سازد. در نتيجه، ناامنی نه تنها دامان خود بدحجاب را می‌گيرد بلكه خيلی سريع به اجتماع سرايت می‌كند و جامعه را از فعاليت‌های سالم باز می‌دارد.بی‌حجابی يا حضور تحريك كننده زنان در جامعه آثار زيانبار اخلاقی، فرهنگی، سياسی، اجتماعی و... به همراه دارد.

وی در باب ايجاد ناامنی و سلب آرامش در جامعه گفت: آرامش و امنيت والاترين نعمتی است كه خداوند به جامعه عنايت می‌فرمايد و می‌توان گفت، اگر جامعه‌ای فاقد آن باشد به يك معنا، هيچ چيز ندارد و با وجود امنيت، همه چيز دارد. سلامت جسمی و روحی، روانی جامعه در سايه امنيت حفظ می‌شود و خلاقيت و نوآوری بروز می‌كند. زنان بدحجاب نمی‌دانند كه چه ضربه‌های جبران‌ناپذيری بر پيكره جامعه وارد می‌سازند.

حميدرضا اكبری عنوان كرد: بسياری از كجروی‌های گوناگون اجتماعی مانند مدگرايی، شورش‌ها و درگيری‌های خيابانی، ناهم نوايی اجتماعی و آزارهای جنسی، از بدحجابی و بی‌هويتی اجتماعی سرچشمه می‌گيرند.


وی گفت: زنان بدحجاب كه به نمودهای ظاهری و تجمل و تنوع می‌پردازند و هر روز به سراغ اسباب آرايش و زيورآلات جالب‌تر و كفش و لباس شيك‌تر می‌روند، از سرمايه‌های معنوی محرومند و جمال معنوی برای آنان نامفهوم است. اينان كمبود خويش را بدين گونه جبران می‌كنند و عطش شخصيت‌يابی را از اين طريق فرو می‌نشانند.

حميدرضا اكبری افزود: بدحجابی، ارزش‌های راستين دختران را تحت‌الشعاع ظواهر جنسی‌شان قرار می‌دهد و آنان را فدای هرزگی‌ها و هوس‌رانی‌های شيادان می‌كند. بدحجابی، ارزش زن را از بين می‌برد و او را تا حد يك كالا پست می‌كند. زنی كه تن و اندام خود را در معرض ديد همگان می‌گذارد و آن چه را كه به جنسيت او مربوط می‌شود، به كوچه و بازار می‌كشد، در حقيقت می‌خواهد با تكيه بر زنانگی خويش، جای خود را در جامعه باز كند نه با تكيه بر انسانيت خويش.

دبير ستاد صيانت شهرستان اهواز ادامه داد: در واقع زن بدحجاب، بدين ترتيب اعلام می‌كند كه آن چه برای او اصل است، زن بودن اوست، نه انسان بودن و نه انديشه و لياقت و كارآيی او. چنين زنی قبل از هر چيز اسير خود است. او به مغازه‌داری شبيه است كه دائما در فكر تزيين و تغيير دكوراسيون ويترين مغازه است.

حميدرضا اكبری در اين نشست در خصوص ترويج رذايل اخلاقی بيان كرد: بدحجابی علاوه بر اين كه خود يك ناهنجار اجتماعی به شمار می‌آيد و جامعه را به بی‌بند و باری می‌كشد، زمينه‌ساز بسياری از زشتی‌های اخلاقی است. وقتی به پوشش و متانت بی‌اعتنايی می‌شود، مسائل اخلاقی ديگر هم از جامعه رخت بر می‌بندد.

وی اظهار كرد: بدلباسی، بداخلاقی به دنبال دارد، چنان كه مدپرستی، هواپرستی می‌آورد. جامعه‌ای كه هر روز مد جديدی را به شكل‌های گوناگون بپذيرد، دچار بسياری از بيماری‌های اخلاقی چون غرور تكبر، عصيان، قساوت قلب و فخرفروشی خواهد شد. هرگاه جامعه‌ای به انجام دادن گناه جسارت پيدا كرد و مفاسد و معاصی رواج پيدا كرد، زشتی گناه از بين می‌رود و اين خود گناه بزرگتری است. يعنی جامعه‌ای كه گناه را گناه نداند، به سبب رواج زياد و همگانی شدن آن، سقوط خواهد كرد. بنابراين، بدحجابی قبح و زشتی گناه رااز بين می‌برد و باعث رواج گناهان ديگر می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرمايد؛ وَ اَمّا اللِّباسُ یَحْمِلُكَ عَلَی الْعُجْبِ وَ الرِّياء وَ التَّزْيیِنِ وَ التَّفاخُرِ وَ الْخُیَلاءِ فَاِنَّها مِن آفاتِ الدِّينِ وَ مُورِثُهُ الْقَسْوَةُ فِی الْقَلْبِ؛ لباست، لباسی نباشد كه تو را به گناه خودپسندی، ريا، آراسته نشان دادن، مباهات به ديگران، فخرفروشی و تكبر، آلوده كند كه تمام اينها از آفات دين و موجب سختی دل است.

حميدرضا اكبری در ادامه اضافه كرد: بدحجابی موجب سوء ظن نيز می‌شود. پوشش، نشانه ترس از خدا و آتش جهنم است و زن باحجاب، خود را به احكام الهی پای بند می‌داند. از آن طرف زنان بدحجاب به راحتی احكام الهی را زير پا می‌گذارند و بی‌مبالاتی خود را به موازين اسلامی اعلام می‌دارند. چنين زنانی در معرض گناه هستند و افراد جامعه به آنها گمان بد می‌‌برند و زمينه اين گناه را تنها زنان بدحجاب به وجود می‌آورند. پس زنان پاك دامن و با عفاف، بايد كاری كنند كه در معرض تهمت قرار نگيرند.

وی ابراز كرد: زنان بدحجاب در محل كار، به دليل خودآرايی و خودنمايی، تمركز فكری لازم را از دست می‌دهند؛ در حالی كه لازمه كار و تلاش جدی در محل كار، حضور قلب و تمركز حواس است. زن با بدحجابی و آرايش، نه تنها به كار جدی نمی‌پردازد، بلكه نيروی كارآمد ديگران را نيز دچار سستی و ركود می‌كنند، در نتيجه چرخه فعاليت كاری جامعه را به كندی رهنمون می‌كند.

دبير ستاد صيانت اهواز اظهار كرد: از طرفی خانواده‌هايی كه غيرت دينی بالايی دارند، از حضور دختران و زنان خود در چنين جامعه‌ای نگران هستند و نخواهند گذاشت حضور پرشور آن‌ها در فعاليت‌های اجتماعی جلوگيری می‌كنند. در نتيجه، جامعه ضرر خواهد كرد و بخش بزرگی از نيروهای كاری را از دست خواهد داد.

وی گفت: پوشش و حجاب، نه تنها باعث سلامت اخلاقی جامعه و پای بندی به هنجارهای دينی می‌شود، بلكه زمينه بروز و شكل‌گيری بزه‌كاری‌های جنسی را به حداقل می‌رساند و اعضای جامعه را نيز به سوی تشكيل خانواده، تنظيم روابط جنسی و عاطفی و قاعده‌مند كردن آن سوق می‌دهد.

حميدرضا اكبری دبير ستاد صيانت شهرستان اهواز در خصوص اختلالات روحی و روانی در بعد بدحجابی گفت: اختلال روحی و روانی از آثار ناگوار بدحجابی در جامعه است. برخی از دختران و زنان، بر اساس نياز ذاتی خود برای جلب رضايت محيط و توجه بيشتر بينندگان، به خودآرايی و جلوه‌گری و ارائه پوشش غير متعارف می‌پردازند و افكار خود را در بعد تمايلات و تخيلات موهوم، تقويت می‌كنند. بنابراين، پوشش و حجاب ناقص فشارهای فراوانی را بر روح و روان افراد وارد می‌سازد. چنين افرادی هميشه در پی‌آنند كه خود را به گونه‌ای ارائه دهند كه افكار و نگاه‌های آلوده و هوس انگيز را به خود جلب كنند و شخصيت خود را با خواسته‌های ديگران همگون سازند. اين خواسته‌ها محدود نيست و وقتی دختران نتوانند خود را مطابق خواست‌ها ارائه دهند. افراد جامعه ثبات روحی و روانی خود را از دست می‌دهند و اميدها و آرزوها به نااميدی می‌گرايد.

وی ادامه داد: تشكيل نهاد خانواده، مقدس‌ترين پيوند زناشويی است. برای ثبات اين نهاد، عفت و حجاب خانوادگی مهم‌ترين عامل به شمار می‌آيد. اگر زن لذت‌های جنسی خود را از محيط خانواده بيرون نبرد و دستورهای اسلام را اطاعت كند، محيط خانه سالم و آرام بخش خواهد بود. ولی اگر عفت را رعايت نكند و لذت‌های جنسی و خودنمايی‌ها را به بيرون منزل بكشاند، مورد نگاه‌های هوس آلود نامحرمان قرار خواهد گرفت و ناخواسته عامل پاشيدگی و تيرگی روابط افراد خانواده خواهد شد. وقتی اختلافات زن و شوهر در محكمه‌های قضايی، را ريشه‌يابی می‌كنيم، پی‌می‌بريم كه بسياری از ناسازگاری‌ها به دليل رعايت نكردن حجاب است.

اكبری ادامه داد: وقتی زن با آرايش و بدحجابی در جامعه ظاهر می‌شود، چشم‌ها، به سوی او نشانه می‌روند و او هم دل باخته و فريفته چشم چرانان می‌شود و كم كم از نگاه‌های شوهرش لذت نمی‌برد و از او سرد می‌شود و سرانجام باعث جدايی می‌شود. گاهی همين امر از طرف شوهر صورت می‌گيرد. بر اثر چشم‌چرانی و نگاه‌های هوس آلود به دختران و زنان بدحجاب، از همسرش دل سرد می‌شود و لذات‌ها و محبت‌هايش در بيرون از خانه صرف می‌شود. در نتيجه، بنای ناسازگاری با همسرش شروع می‌شود و تيرگی بر كانون خانواده سايه می‌افكند.

وی افزود: برای حفظ نظام خانواده و به وجود آوردن محيطی سالم و فرزندان پاك رعايت حجاب ضروری است و بايد بالاترين امنيت، يعنی امنيت ناموسی، در خانه حاكم شود. از طرفی بديهی است، اگر خانواده سالم باشد و پوشش را رعايت كند، جامعه كه از اجتماع خانواده‌ها تشكيل شده، سالم و پايدار خواهد ماند. در جامعه‌ای كه بيشتر اعضای آن را جوانان تشكيل می‌دهند بايد در برابر اين فرآيند حساس‌تر باشند؛ زيرا جوانان در برابر مناظر شهوت انگيز و تهييج كننده، زودتر تحريك می‌شوند و چنين مناظری عامل مهمی در سوق دادن آنان به فساد خواهد شد. در نتيجه، نيروی فعال اجتماع به راه‌های فساد و تباهی كشانده می‌شوند و به جامعه ضربه جبران ناپذيری از جهات اقتصادی مادی، اجتماعی و اخلاقی وارد خواهد شد.

دبير ستاد صيانت شهرس اهواز گفت: فرهنگ هر جامعه‌ای، به آموزش‌های آن بستگی دارد. هر قدر آموزش‌ها از غنای بيشتری برخوردار باشد، فرهنگ آن جامعه بالاتر خواهد بود. نخبگان و فرهيختگان، در پرتو تحصيلات شناخته می‌شوند. جامعه‌ای كه دانشمندان آن بيشتر باشد، معمولاً از تمدن بالاتری برخوردار است و پويايی در تمامی زمينه‌های فرهنگی، اقتصادی، سياسی و نظامی كاملاً مشاهده می‌شود.

حميد رضا اكبی در پايان گفت: جامعه‌ای كه در سطح بالايی از باورهای دينی باشد، در سايه ايمان، در برابر بسياری از آسيب‌ها مصون می‌ماند و دشمنان نمی‌توانند در صفوف آن رخنه كنند و نقشه‌های آنان نقش بر آب می‌شود. اين جامعه كه دل به خدا سپرده و سرانجام زندگی را رسيدن به خالق خود می‌داند، دل به ديگری نمی‌سپارد و عقايد خود را متزلزل نمی‌كند. در اين جامعه، حجاب و پوشش جزء احكام مسلم دين و مذهب به شمار می‌رود و زنان حاضر نمی‌شوند خود را به زينت‌های زودگذر و دنيايی مزين كنند و در پرتو آن عقايد ديگران را متزلزل كنند و خود نيز زمينه‌ساز فساد در جامعه شوند.

کشف حجاب کمونیست‌های ایرانی این باردرسوئد!+عکس


مراسم عریان شدن در این روز به خاطر سالروز زن بوده که در تاریخ 8 مارس 2012 نامگذاری شده است. این افراد روی بالاتنه برهنه خود شعارهای را با رنگ درج کرده بود که به حجاب اسلامی نه گفته است.

به گزارش پارس به نقل از شریان ،فعالین زن ایرانی که به گروه‌های کمونیستی تعلق دارند روز یکشنبه در استکهلم پایتخت سوئد اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.
به گزارش شریان نیوز، اعضای احزاب کمونیستی و همچنین سازمان مقابله با تبعیض زنان در گردهمایی که از طریق فیس بوک برنامه ریزی شده بود، چندین زن را به خیابان کشانده و آن‌ها هم در مخالفت با حجاب پیراهن‌های خود را در آورده و به صورت عریان خود را در خیابان‌ها به نمایش عموم گذاشتند.

بر اساس این گزارش مراسم عریان شدن در این روز به خاطر سالروز زن بوده که در تاریخ 8 مارس 2012 نامگذاری شده است. این افراد روی بالاتنه برهنه خود شعارهای را با رنگ درج کرده بود که به حجاب اسلامی نه گفته است.

این اقدام چند زن کمونیست ایرانی در مخالفت با حجاب اسلامی در خیابان‌های استکهلم پایتخت سوئد، جهت پیروی از اقدامات گروه‌های فمینیستی در اکراین است که در تظاهرات، مخالفت خود را با در آوردن لباس و لخت شدن در ملاء عام، نشان می دهند.

طراح مد بریتانیایی: لباس های خانم اوباما وحشتناک است

من دوست ندارم در این باره اظهار نظر کنم. ایشان (میشل اوباما) بانویی بسیار خوش منظر است اما در انتخاب لباس های متناسب با خود سلیقه ندارد.
یک طراح مد و لباس بریتانیایی سبک لباس پوشیدن میشل اوباما همسر رییس جمهوری آمریکا را وحشتناک دانست.

به گزارش عصر ایران " ویوین وست وود " خالق دنیای مد و یکی از نامداران این عرصه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به طرز لباس پوشیدن میشل اوباما :" درباره سبک لباس میشل اوباما از من نپرسید که از نظر من طرز لباس پوشیدن او وحشتناک است."

وست وود افزود:" من دوست ندارم در این باره اظهار نظر کنم. ایشان (میشل اوباما) بانویی بسیار خوش منظر است اما در انتخاب لباس های متناسب با خود سلیقه ندارد."

این طراح مد بریتانیایی در ادامه میشل اوباما را با " جکی کندی" بانوی اول اسبق آمریکا مقایسه کرد و با متفاوت خواندن سبک لباس پوشیدن خانم کندی گفت که سبک لباس پوشیدن او پر زرق و برق و محافظه کارانه تر بود و از این رو با خانم اوباما قابل قیاس نیست.

وست وود از جمله طراحان مد است که تلاش دارد ایده مطابقت و سازگاری با محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی و استفاده از مواد بازیافت شده در طراحی و دوخت لباس ها را ترویج  کند.

انتقادات این طراح مد از بانوی اول آمریکا در حالی است که سبک لباس پوشیدن میشل اوباما همواره یکی از نکات قابل توجه در جنبه های زندگی شخصی وی بوده و عموم رسانه ها و طراحان مد سبک لباس پوشیدن وی را ستایش کرده اند.

گفتنی است وست وود  71 ساله که از او به عنوان مادر مُد " پانک " نیز نام برده می شود از حامیان جدی جولیان آسانژ مدیر وب سایت افشاگر ویکی لیکس است که در ماه های گذشته از بیم استرداد به آمریکا، درسفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است.








بی‌حجابی مجازی، دستاورد تروریسم فرهنگی غرب


بی‌حجابی مجازی، دستاورد تروریسم فرهنگی غرب

از آنجا که بی حجابی، یک ناهنجاری محسوب می‌شود، پس رفتار مجازی ما نباید هیچ تفاوتی با محیط حقیقی دنیای خارج داشته باشد. یعنی رفتار ما در محیط طبیعی، در محیط مجازی هم انعکاس پیدا کند و این طور نباشد که چون احساس نمی‌کنیم، ناظری در فضای مجازی وجود ندارد و نیز امکان شبهه در تصورات ذهنی دیگران نسبت به ما ایجاد نمی‌شود، پس بازتر و راحت‌تر حضور پیدا کنیم.

امروزه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، چه در فضای داخلی و چه برون مرزی، با اتخاذ تدابیر مبتنی بر فرامین اسلام و قرآن، بر حفظ حریم و حرمت زنان و مردان جامعه اسلامی تاکید دارد. این بینش فرهنگ اسلامی که باید شعار علمی و عملی هر جامعه مسلمان و استکبارستیزی باشد، اولاً حکومت را از آسیب‌های احتمالی و فساد داخلی مصون نگه می‌دارد و سپس در ابعاد فراملّی و بین‌المللی، جامعه اسلامی را هم به عنوان یک الگو با ضریب آسیب‌پذیری فرهنگی و امنیتی کمتر به جهان معرفی می‌دارد و هم دیپلماسی فرهنگی اسلامی خود را به دیگر کشور ها صادر می‌کند.

بحران بی‌حجابی در فضای مجازی که مدت زیادی نیست خود را به عنوان یک چالش دینی و فرهنگی نشان داده است، کمتر از یک دهه، پس از شکل‌گیری اولین شبکه‌های اجتماعی بروز یافته است. در این مقاله تلاش بر این است که بایسته‌های حفظ حجاب در فضای سایبر با استناد به مفاهیم قرآنی مورد بررسی قرار گیرد و سپس به آسیب‌شناسی این موضوع پرداخته شود.

حجاب

حجاب در منابع متعدد از نظر لغوی، به معنای مانع، پوشش، پرده و ستر و از لحاظ مفهومی یکی از ارکان اساسی عفاف برای رابطه میان زن و مرد به کار برده می‌شود. پدیده حجاب به عنوان پدیده‌ای دینی، اخلاقی، معرفتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و ایدئولوژیک به طور قطع از ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه لاینفک است.

مهمترین آیه قرآن کریم در خصوص حجاب می‌فرماید: ای پیامبر! به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرج‌های خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش‌هایشان را به گریبان‌ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند، مگر برای شوهرانشان، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شده‌اند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است، ظاهر شود. ای گروه مؤمنان همگی به سوی خدا توبه برید، شاید رستگار شوید.

برخلاف تصور عموم مردم، حجاب فقط به معنای پوشش صرف و تنها مخصوص زنان نیست. حجاب و عفاف واقعی از منظر قرآن کریم، برای ارتباط با جنس مخالف حریمی ایجاد می‌کند که براساس آن مردان هم باید محدوده خاصی برای پوشش و ارتباطشان قائل باشند تا این حریم به صورت دو طرفه حفظ شود.

حجاب مجازی

حال این سوال مطرح می‌شود که در فضای مجازی مسئله حجاب با سوء استفاده‌هایی که می‌دانیم تا کنون از حریم کاربران صورت گرفته و آثار مخربی که عدم رعایت آن برای جامعه در بردارد، چه تکلیفی با خود به همراه دارد.

رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تعاملی نظیر اینترنت در دنیای امروز مرز میان زنانگی و مردانگی و نیز فضای خصوصی و عمومی را درنوردیده‌اند. این مسئله با مطرح شدن اولین ایده شبکه اجتماعی در دهه ۱۹۶۰ و شکل گیری اولین شبکه اجتماعی در سال ۱۹۹۷ تحت عنوان Sixdegrees قوت گرفت و هرساله حتی کشورهای غیر مسلمان که به موضوع حجاب اعتقادی ندارند، از آثار منفی این فضاها مانند سوء استفاده از پوشش کاربران بی‌نصیب نبوده‌اند. برای نمونه همین چندی پیش بود که خبر تجاوز یک جوان انگلیسی به ۱۰۰۰ کودک منتشر شد؛ به طوریکه این فرد با ساختن اکانت‌های جعلی در شبکه‌های متعدد اجتماعی، اقدام به فریب کودکان و نوجوانان کرده بود.

اما واقعیت اینست که بین فضای مجازی و فضای حقیقی تفاوتی وجود ندارد و همین مسئله که برخی تصور می‌کنند، به دلیل عدم حضور محسوس سایرین، می توانند در فضای مجازی امنیت بیشتری داشته باشند، فرضی سراسر اشتباه است و باید گفت که به عنوان یک اصل اساسی و محوری در اسلام، حفظ حجاب چه توسط زنان و چه مردان، بی‌قید ضروری است و این امر در هیچ فضا و مکانی از شمول استثنا خارج نشده است، مگر این‌که کسی هم از دیانت خود دست شسته باشد وهم از امنیت خود خسته شده باشد که « بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» انسان از وضع خود آگاه است(۲) و البته خداوند در همه حال شاهد و ناظر است.

شاید به جد بتوان گفت که یکی از اساسی‌ترین نقاطی که در جنگ نرم کشورهای مستکبر هدف‌گیری شده است، موضوع عفاف و حجاب می‌باشد و در واقع در تاریخ پانصد ساله استعمار می‌توانیم به وضوح مشاهده کنیم، هدف برخی کشورهای غربی استعمارگر و امپریالیست، در کنار استعمار فیزیکی و جغرافیایی مستعمرات، متزلزل کردن باورهای دینی و کم‌رنگ کردن معنویات مردم آن جوامع بوده است. به طور مثال با وجود اینکه کشورمان هرگز مستعمره کشور دیگری نبوده است، مسئله مبارزه با حجاب در دوران پهلوی از حمایت چند کشور غربی برخوردار بوده است. به طور قطع امروز این سلطه چهره جدیدی به خود گرفته است که در کشاکش نامحسوس با عقاید مذهبی ملل دیگر، مسئله ترویج و تبلیغ ضد‌ اسلامی به خوبی دیده می‌شود.

رعایت حجاب یک واجب شرعی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از زنان نخبه کشور فرموده‌اند: «در غرب با حجاب تدریجاً به صورت علنى دارد مخالفت می شود. عنوانى که براى این مخالفت ذکر می‌کنند، این است که می‌گویند حجاب نماد یک حرکت مذهبى است.» (۳) ایشان همچنین در خصوص تهاجم فرهنگی غرب به حجاب فرموده‌اند: «این‌که مى‌بینید در بعضى از کشورهاى غربى، در بعضى از کشورهاى مسلمان اما با حکومتهاى غیر اسلامى، این‌طور حجاب اسلامى مورد تهاجم دشمنان دین قرار مى‌گیرد، این نشان دهنده گرایش زنان به حجاب است.» (۴) غرب با آزادی‌های اساسی که برای ترویج بی‌حجابی در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قائل می‌شود، مدعی است که حجاب آزادی زنان را در جامعه سلب می‌کند، در حالیکه می‌بینیم، زنان در جوامع اسلامی با پوشش اسلامی، در بسیاری از عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پا به پای مردان فعالیت دارند.

موارد مبارزه با حجاب در غرب به کرات اتفاق افتاده است که برای مثال می‌توان به فرانسه، به عنوان اولین و تنها کشوری که قانون مصوب فراگیری در برخورد با حجاب اسلامی را وضع کرده است، اشاره کرد (۵)و سایر کشورها مانند انگلیس نیز برخوردهای موردی و مقطعی با حجاب داشته اند. برای نمونه “چریس وکر” استاندار منطقه اسکس در سال ۲۰۰۹ در روش پیشنهادی خود ورود زنان عریان به خیابان‌ها را یکی از راه‌های مقابله با حجاب زنان مسلمان دانست و یا شهادت مروه الشربینی در دادگاه آلمان در برابر دید عموم از این قبیل نمونه هاست. به طور کلی فرانسه، ترکیه و تاجیکستان به ترتیب سه کشور نخست دنیا در مبارزه با حجاب زنان شهروند خود می‌باشند.

از سوی دیگر نظریه مارپیچ سکوت الیزابت نوئل نئومان، اذعان می‌دارد که در یک فضا(حقیقی یا مجازی)، اگر عقیده‌ای خاص و رو به گسترش ˗ به طور مثال پوشش ˗ توسط اکثریت افراد یک جامعه مورد قبول واقع شود و کم‌کم مخالفت با آن موضوع توسط اقلیت جامعه دشوار شود، مارپیچ سکوت در آن جامعه از میان همین اقلیت شکل می‌گیرد و هر کس می‌خواهد بداند نظر دیگری در آن موضوع چیست، که اگر با عقیده خودش در تضاد بود سکوت اختیار کند. در این جا هم مسئله بی‌حجابی حکایت همین نظریه است که کاربران فضای مجازی هر کدام به دیگری نگاه می‌کنند و می‌بینند دوستان، همکاران و حتی برخی بازیگران داخلی که بعضاً هم با پوشش‌های مناسب در اجتماع و رسانه ظاهر می‌شوند، در شبکه‌های مجازی به گونه دیگری عکس‌های کاربری خود را در معرض دید بقیه قرار می‌دهند، پس قبح این قضیه از بعد اجتماعی به تدریج از بین می‌رود و این خود به خود به شکل‌گیری یک مارپیچ بزرگ سکوت نسبت به پوشش کمک می‌کند.

امروزه «فیس‌بوک» به عنوان بزرگترین و گسترده ترین شبکه اجتماعی مجازی که بیش از سایر فضاها مسئله بحران پوشش را با خود به همراه دارد، به عنوان اسب تروای مافیای صهیونیسم، در خدمت سرویس‌های جاسوسی غرب و ایدئولوژی ضد‌اسلامی و نیز تروریسم فرهنگی قرار دارد. شبکه‌های اجتماعی بارها اثبات کرده اند که محلی برای توطئه‌ها و اقدامات تجاوزگرانه به محیط خصوصی افراد هستند. این فضاهای لامکان، مانند شمشیر دو لبه‌ای است که یک سوی آن سکوی رشد و شکوفایی است و سوی دیگر این پتانسیل را دارد که جامعه را به ورطه فساد و تباهی بکشاند و اثر مخرب فرهنگی و اجتماعی برای نسل‌های جدید باقی بگذارد. اما دو استدلالی که کاربران برای عدم حفظ پوشش در این فضا دارند: اولاً مسئله ناشناس ماندن و دیگری این فرض است که ثبات امنیتی آنها دست‌خوش تغییر نمی‌شود؛ که البته فرض دوم کاملاً خطاست. اگر به مثال‌های متعدد از جرایم سایبر که هر روز صفحه حوادث را به خود اختصاص می‌دهند یا وقایعی که پلیس فتا از گوشه و کنار جامعه شرح می‌دهد توجه کنیم، می‌بینیم که هر دو عامل: یعنی فرض ناشناس ماندن و امنیت کاملاً اشتباه است. ما می‌توانیم حجاب را به عنوان پوششی برای حفظ کرامت زن در فضای مجازی این گونه تعبیر کنیم: حجاب به مثابه سرسخت ترین فیلتر برای حفظ امنیت زن.

پدافند

از آنجا که بی حجابی، یک ناهنجاری محسوب می‌شود، پس رفتار مجازی ما نباید هیچ تفاوتی با محیط حقیقی دنیای خارج داشته باشد. یعنی رفتار ما در محیط طبیعی، در محیط مجازی هم انعکاس پیدا کند و این طور نباشد که چون احساس نمی‌کنیم، ناظری در فضای مجازی وجود ندارد و نیز امکان شبهه در تصورات ذهنی دیگران نسبت به ما ایجاد نمی‌شود، پس بازتر و راحت‌تر حضور پیدا کنیم. تحت هیچ شرایطی ارزش‌های شخصی و معیارهای فردی چه در محیط کار، مدرسه و دانشگاه و چه در فضای مجازی نباید دست‌خوش دگرگونی شود؛ تا هم خودمان را به عنوان یک کاربر از آسیب‌های احتمالی بی‌حجابی حفظ کنیم و هم به طور کلی جامعه را از گزندهای جانبی آن در امان نگهداریم.

بنابراین به منظورگسترش حجاب مجازی، کاهش لطمات وارده در اثر سوء استفاده در فضای مجازی، مصونیت قشر زن در جامعه و نیز حفظ ارزش های دینی و ملی، نهادهای فرهنگی ذیربط مانند وزارت ارشاد، وزارت آموزش‌وپرورش و نیز وزارت علوم به همراه رسانه‌های داخلی اعم از صداوسیما، مطبوعات، وب‌سایت‌های تحلیلی، خبری و …. در این امر به طور پویا عمل کنند. در واقع باید میان کلیه نهادهای دولتی و غیردولتی و نیز نهادهای حاکمیتی و نظارتی کشور که به نوعی در ترویج امر حجاب و عفاف دخیل هستند و اقدامات آنها به طور قطع باعث حفظ جایگاه حجاب در جامعه می‌شود، هماهنگی حاصل گردد.

همچنین پیشنهاد می‌شود به دلیل گسترش روز افزون قشر نوجوان و جوان جامعه که بیشتر از همه در معرض آسیب‌های جدی شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ ها و سایت‌ها قرار می‌گیرند، با مسئله بی‌حجابی در فضای سایبر به طور زیرساختی برخورد شود و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مد و لباس و … در مرحله ثانوی قرار گیرد. منظور از اقدامات زیر‌ساختی اینست که چون می‌دانیم عفاف خانواده‌ها از سوی رسانه‌های بیگانه مورد هدف قرار گرفته است، بهترین راه مقابله، مصون‌سازی جامعه است و این مصون‌سازی ممکن نمی‌شود، مگر از پرورش افراد جامعه از دوران کودکی، زیرا به هر حال از ماهواره، اینترنت و سایر عرصه‌های تبلیغاتی دشمن نمی‌توان جلوگیری کرد.

منبع: پلیس فتا

دومين نمايشگاه بين‌المللی مد و لباس فجر آغاز شد



دومين نمايشگاه بين‌المللی مد و لباس فجر از عصر امروز يكشنبه، 13 اسفند‌ماه در حالی كار خود را آغاز كرد كه از همان لحظات آغازين نمايشگاه با استقبال زياد بازديدكنندگان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) مراسم افتتاحيه دومين جشنواره مد و لباس فجر، عصر امروز يكشنبه، 13 اسفند‌ماه با حضور تعداد زيادی از مسئولان مرتبط با حوزه مد و لباس و طراحان، صنعتگران و توليد‌كنندگان اين عرصه در مصلی امام خمينی(ره) برگزار شد.

در اين مراسم ابتدا حميد قبادی، دبير دومين جشنواره مد و لباس فجر به ارائه گزارش اين جشنواره پرداخت و اعلام كرد: بيش از هفت هزار و 500 اثر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه پس از طبقه‌بندی و داوری در اين نمايشگاه به نمايش در آمده است.

وی به هشت بخش دومين نمايشگاه بين‌الملی مد و لباس فجر نيز اشاره و عنوان كرد: بخش مسابقه محوری‌ترين بخش اين جشنواره است كه به نوعی جريان‌ساز طراحی مد و لباس در كشور بوده و بخش فروش نيز به عنوان اولين گام اجرايی كردن آثار راه يافته به جشنواره در حال فعاليت است.

قبادی حضور بخش دانشگاهی را به عنوان برداشتن گامی بلند در حوزه مد و لباس تعبير و اظهار كرد: از 70 مركز فعال دانشگاهی در خصوص مد و لباس 45 مركز در اين جشنواره شركت كرده‌اند، همچنين حضور آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نيز كار جديدی بود كه طی آن 35 مركز در جشنواره دوم حضور دارند.

وی از حضور 9 كشور خارجی در اين نمايشگاه خبر داد و عنوان كرد: بخش صنعت اين جشنوراه نيز با حمايت از توليد ملی و كار و سرمايه ايرانی راه‌اندازی شده است و اگر چه به اندازه كافی نظر ما را جلب نكرد ولی ظرفيت‌های بيشتری برای كار در اين خصوص وجود دارد.

دبير دومين جشنواره مد و لباس فجر تصريح كرد: شايد توليد كنندگان پارچه ما از نيازهای توليد كنندگان لباس ما اطلاع نداشته باشند و برگزاری چنين جشنواره‌هايی می‌تواند موجب ارتباط اين حوزه‌ها با يكديگر شود.

وی از حضور بخش سازمان‌ها و نهادها و نيز بخش فرهنگی جشنواره نيز سخن گفت و عنوان كرد: تمامی نشريات مرتبط با مد و لباس و عمده ناشران فعال در اين عرصه در نمايشگاه حضور دارند وآثارشان را ارائه كرده‌اند.

قبادی با اشاره به بخش نرم‌افزاری جشنواره حاضر عنوان كرد: اين بخش با نگاه دينی و ايرانی طراحی شده و طی يك برنامه ويژه رونمايی خواهد شد.

رونمايی از ژورنال الكترونيكی كه توسط يكی از كارآفرينان كشورمان توليد شده بود بخش بعدی مراسم افتتاحيه جشنواره مد و لباس فجر بود و پس از آن حميد شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو كارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اينكه حركت ارزشمندی كه طی دو سال اخير به همت طراحان، توليد‌كنندگان، صنعتگران و ... حوزه پوشاك صورت گرفته بود اكنون به ثمر نشسته است، تصريح كرد: از دغدغه‌های جدی امروز جامعه ما مسئله سبك زندگی است و يكی از مهمترين مباحث سبك زندگی حوزه پوشاك و لباس است.

وی توجه به سلايق مختلف، آراستگی ظاهر، توحه به زيبايی دوستی و در عين حال توجه به شاخصه‌ها و حدود شرعی را از ويژگی اين جشنواره برشمرد و گفت: امروز پوشاك تنها يك كالای اقتصادی نيست كه با شاخص‌های اقتصادی سنجيده شود بلكه پوشش هر ايرانی نماد فرهنگ و تمدن ايران است.

به گزارش ايكنا، علی‌رغم اينكه امروز اولين روز برگزاری نمايشگاه مد و لباس فجر بود و بيشتر به برگزاری مراسم افتتاحيه اختصاص داشت، اما با استقبال بسيار زياد علاقه‌مندان روبه رو شد به نحوی كه در مراسم تعداد زيادی از ميهمانان به دليل كمی جا ايستاده مراسم را دنبال كردند و پس از برگزاری مراسم افتتاحيه نيز بازديد‌كنندگان بسياری در حال بازديد از غرفه‌ها بودند و اين در حالی بود كه هنوز بسياری از شركت كنندگان كارهای مربوط به آماده سازی غرفه‌های خود را به پايان نبرده بودند.

يادآوری می‌شود اين نمايشگاه تا بيست و سوم اسفند در مصلای بزرگ حضرت امام خمينی (ره) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 10تا 22 از آن ديدن كنند.

كتاب «زن و زندگی خانوادگی در اسلام» به زبان آلمانی منتشر شد

كتاب «زن و زندگی خانوادگی در اسلام» با رويكرد قرآنی و روايی تأليف «فاطيما گريم» به بازار كتاب كشورهای آلمانی‌زبان عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، كتاب «زن و زندگی خانوادگی در اسلام» تأليف «فاطيما گريم»، در 51 صفحه، به زبان آلمانی از سوی «مركز اسلامی مونيخ» (Islamisches Zentrum München) منتشر شده و با شماره شابك ISBN-13: 978-3-89-263020-3 و به قيمت 4 يورو به بازار كتاب كشورهای آلمانی زبان عرضه شده است.

ناشر اين كتاب درباره آن نوشته است: «مقصد نگارنده اين كتاب آن است كه توجه خواننده را به آيات قرآنی و احاديث نبوی(ص)، كه با زن و خانواده مرتبط هستند، جلب كند و بوسيله اين مطالب و منابع شرح دهد، كه اين سخنان می‌توانند از چه جايگاه و مفهومی در زندگی زنان برخوردار باشند».

وی می‌افزايد: «اين كتابچه به شرح وضعيت زنان در كشورهای اسلامی نمی‌پردازد، زيرا اين وضعيت، بواسطه تأثيرپذيریِ سنت‌های محلی از فرهنگ‌های پيش از اسلام و همچنين فرهنگ‌های ديگر كشورها، در زمان و مكان‌های گوناگون تغيير يافته و می‌يابد.»

برخی از موضوعات اين كتاب عبارتند از: موقعيت معنوی زن، موقعيت عقلانی زن، ارتباط ميان جنسيت‌ها، حقوق و وظايف، ازدواج در اسلام، طلاق، حق ارث، نقش زن، جنسيت و لباس.

توزيع بسته‌های فرهنگی حجاب و عفاف در بقاع متبركه استان تهران

سرپرست روابط عمومی اداره‌كل اوقاف و امورخيريه استان تهران از توزيع بسته‌های فرهنگی حجاب و عفاف همزمان با ايام تعطيلات نوروزی در بقاع متبركه استان تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، محمدرضا نظری، سرپرست روابط عمومی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان تهران گفت: در جهت ترويج هرچه بيشتر فرهنگ حجاب و عفاف در بقاع متبركه استان تهران، بسته‌های فرهنگی در قالب پوستر، سی دی، بنر، بين هيئت‌های مذهبی و ادارات و ساير ارگان‌ها توزيع می‌شود.

وی با بيان اينكه بحث ترويج و نهادينه كردن فرهنگ حجاب و عفاف در طول سال در اولويت فعاليت‌های اوقاف است، افزود: توزيع 6000 پوستر و سی‌دی حجاب و نصب 1000 بنر عفاف و حجاب است.

نظری خاطر نشان كرد: در طراحی اين پوسترها و بنرها از ترجمه آيات قرآن و جملات اثرگذار با مضامين كلام مقام معظم رهبری و امام خمينی(ره) استفاده شده است.

يادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند جهت دريافت اين پوسترها به ادارات اوقاف وامور خيريه استان تهران مراجعه كنند.

زن باحجاب در اسکار +عکس

همسر عماد برناط، فیلمساز فلسطینی با حجاب اسلامی در مراسم اسکار حضور پیدا کرد.
 افکار نیوز: همسر عماد برناط، فیلمساز فلسطینی با حجاب اسلامی در مراسم اسکار حضور پیدا کرد.

اسامی برندگان هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار صبح امروز به وقت تهران اعلام شد.

مستند سینمایی «پنج دوربین شکسته»، یکی از جنجال‌برانگیزترین نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره از جوایز اسکار، است.


این فیلم ساخته «عماد برناط»، فیلمساز فلسطینی است.

نکته جالب توجه در این مراسم، حضور با حجاب همسر این فیلمساز فلسطینی است.

مقایسه پوشش همسر برناط در مراسم اسکار با پوشش بازیگران زن ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی قابل تامل است.

نشست «نقش حجاب و عفاف در عظمت زن ايرانی» برگزار شد

نقش حجاب و عفاف در عظمت زن ايرانی در نشست تخصصی دانشكده فنی و حرفه‌ای دختران شهر اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حميدرضا اكبری، دبير ستاد صيانت از حريم امنيت عمومی و حقوق شهروندی شهر اهواز، شامگاه ديروز 5 اسفند‌ماه در نشست بررسی حجاب در عظمت زن ايرانی گفت: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است كه حاصل اين عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبيری لطيف‌تر حجاب ميوه عفاف است و عفاف ريشه حجاب.

وی عنوان كرد: حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به‌ويژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره اين دو واژه در كنار هم به كار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آيد هر دو به يك معنا باشند اما با جستجو در متون دينی و فرهنگنامه‌ها به نكته قابل توجهی می‌رسيم و آن تفاوت اين دو واژه است. در برخی كتب لغت حجاب را اين‌گونه تعريف كرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب يعنی آنچه مانع رسيدن می‌شود.

حميدرضا اكبری گفت: برخی گفته‌اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان كردن و منع از دخول است و به عنوان شاهد آيه شريفه 5 از سوره مباركه فصلت، «و من بيننا و بينك حجاب» را ذكر كرده‌اند. در ديگر كتاب‌های لغت حجاب را به معنای پرده ‌آورده نوشته‌اند امراه محجوبه؛ زنی كه پوشانيده است خود را به پوشاندنی.

وی ادامه داد: با توجه به معانی ذكر شده در می‌يابيم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه اين پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در نشئه مادی و طبيعی دارد يعنی پوشش ظاهری افراد و به‌ويژه زنان را حجاب می‌گويند كه مانع از نگاه نامحرم به آنان می‌شود. عفاف نيز دارای معانی گوناگونی است كه در مجموع تعريف كاملی را به ما خواهد داد. راغب اصفهانی در مفردات القران می‌نويسد «العفه حصول حاله للنفس تمتنع بها غلبه الشهوه؛ عفت حالتی درونی و نفسانی است كه توسط آن از غلبه شهوت جلوگيری می‌شود».

حميدرضا اكبری اظهار كرد: البته قابل ذكر است كه در قرآن كريم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است، گاه به معنای خود نگهداری و پاكدامنی است و گاه «عفت» به معنای قناعت آمده و مسائل مالی مورد نظر است. آنچه در اين اينجا مورد نظر ماست مفهوم اولی است يعنی خود نگهداری از شهوت و مسائل جنسی؛ اگرچه می‌توان برای هر دو معنا واژه عفت را آورد و ضرری به مفهوم آن نمی‌خورد. از مجموع معانی ذكر شده برای حجاب و عفاف می‌توان نتيجه گرفت كه عفاف نوعی حجاب درونی است كه انسان را از گناه باز می‌دارد.

وی در ادامه اين نشست گفت: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است كه حاصل اين عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است، به تعبيری لطيف‌تر حجاب ميوه عفاف است و عفاف ريشه حجاب. برخی افراد ممكن است حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خويش ايجاد نكرده باشند. اين گروه از حجاب، تنها پوسته‌ای و ظاهری بی‌معنا دارند و از سوی ديگر كسانی هستند كه ادعای عفاف كرده و با تعابيری همچون؛ من قلب پاكی دارم، خدا با قلب‌ها كار دارد، آدم بايد چشمش پاك باشد و... خود را سرگرم كرده و مصداق «ليفجر امامه» ‌(بلكه انسان می‌خواهد آزاد باشد و گناه كند؛ قيامت آيه ۵) می‌شوند.

اكبری در پايان بيان كرد: انسان‌ها بايد در قاموس انديشه خود يك نكته اساسی را بنگارند و آن اين است كه درون پاك، بيرونی پاك می‌پروراند و هرگز قلب پاك موجب بارور شدن ميوه ناپاكی به نام بی‌حجابی و بدحجابی نخواهد شد. امام خمينی(ره) پيام‌آور ارزش‌های الهی درباره حجاب و عفاف می‌فرمايد: «توجه داشته باشيد حجابی كه اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را كه خدا دستور فرموده است، چه برای مرد و چه برای زن، برای اين است كه آن ارزش‌های واقعی كه اينها دارند و ممكن است به واسطه وسوسه‌های شيطانی يا دست‌های فاسد استعمار پايمال شوند، اين ارزش‌ها زنده بشوند.»

رعايت حجاب و عفاف، امنيت روانی جامعه را تضمين می‌كند


اجرای فرهنگ حجاب و عفاف بهداشت و امنيت روانی جامعه را تضمين كرده و مردم را به صورت خودجوش برای رعايت حجاب و پياده سازی آن در جامعه سوق می‌دهد.


بابك پيكرستان، رئيس دانشگاه پيام‌نور ميلاجرد پيرامون ضرورت مبانی گسترش حجاب و عفاف در جامعه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، تصريح كرد: با توجه بر تأكيدات مقام معظم رهبری پيرو ضرورت برپايی و رعايت اين فريضه الهی بايد تمامي دستگاه‌های اجرايی در تحقق اين فرمان فعاليت داشته باشند.

وی با بيان اينكه فعاليت دانشگاه‌ها در زمينه حجاب و عفاف شامل جلسات گروهی و مشاوره‌های خصوصی دانشجويان و خانواده‌های آنان است، ادامه داد: حضور اساتيد مجرب در دانشگاه‌ها و استفاده از علوم آنان در زمينه تحكيم بنيان خانوده با رعايت اصول دينی بسيار كارگشا تلقی می‌شود.

پيكرستان در ادامه حجاب و عفاف در جامعه را منوط به فعاليت گسترده دستگاه‌های فرهنگی عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه دانشجويان نمايندگان دانشگاه در جامعه هستند؛ بنابراين بايد در زمينه رعايت اين واجب الهی فعاليت‌های عديده صورت گيرد و دانشجويان را برای رعايت اين فريضه ترغيب كرد.

وی برپايی همايش‌های جذاب با محوريت حجاب و عفاف و مشاوره‌های خصوصی را از شاخص‌ترين راهكارهای ارتقای اين فرهنگ اسلامی برشمرد و بر لزوم رعايت آن توسط خانواده‌ها، مسئولان دانشگاهی و دانشجويان تأكيد كرد.

پيكرستان افزود: احداث كارگاه‌های بهداشت روانی و ايجاد كارگروه‌های عفاف و حجاب توسط اساتيد باعث خواهد شد سطح كيفی و كمی بسيار خوبی در رعايت حجاب و عفاف بين دانشجويان وجود داشته باشد.

رئيس دانشگاه پيام نور ميلاجرد آموزش، تعليم و تربيت حجاب را ويژه زمان‌ كودكی بيان كرد و افزود: با نهادينه كردن اين اصل در فطرت كودكان تمام رفتار و سكنات آنان در بزرگسالی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و آنان را در بيان اعتقادات دينی راسخ تر و ثابت قدم‌تر خواهد كرد.

پيكرستان پيرامون نهادينه كردن مقوله حجاب و عفاف گفت: اگر بخواهيم با اقدامات زودگذر و مقطعی اين مهم را به سرانجام رسانيم آثارش نيز به‌صورت گذرا و مقطعی خواهد بود؛ لذا بايد برای مانايی اين اصل ريشه‌ای عمل كرد.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه اجرای فرهنگ حجاب و عفاف بهداشت و امنيت روانی جامعه را تضمين می‌كند، تصريح كرد: اگر اين فرهنگ به‌صورت يك اصل كلی در جامعه نهادينه شود به‌طور قطع آحاد مردم به‌صورت خودجوش برای رعايت حجاب و پياده‌سازی آن در جامعه تلاش می‌كنند.

وی در پاسخ به اين سؤال كه چه تدابيری برای رعايت حجاب و عفاف بايد در جامعه اتخاذ شود؛ گفت: يكی از شاخص‌ترين زيرساخت‌های كار، آموزش صحيح از سوي صاحب‌نظران و خانواده‌هاست.

پيكرستان اضافه كرد: اگر آموزش عفاف و حجاب در جامعه به‌درستی تبيين شود با تعليم نمايندگان ترويج اين فرهنگ خواهيم توانست اين مهم را در جامعه بسط و گسترش دهيم.

رئيس دانشگاه پيام نور ميلاجرد در پايان، خاطرنشان كرد: طبق آخرين مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه پيام نور به رعايت حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها سراسر كشور تأكيد فراوان شده است؛ لذا بر اساس همين مصوبه دانشگاه مذكور از نظر سطح كيفی و كمی در اجرای اين مهم بسيار مطلوب عمل كرده است.

اولين همايش دختران خوش‌حجاب در قم برگزار شد

 اولين همايش دختران خوش‌حجاب استان قم همزمان با حضور جمعی از دختران نونهال و نوجوانی قمی و خانواده‌هايشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، اولين همايش دختران خوش حجاب قم با حضور جمعی از مسئولان، معاون سياسی و امنيتی استانداری قم، مرتضی آقاتهرانی، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از دختران نونهال و نوجوان قمی به همراه خانواده‌هايشان برگزار شد.

طرح ملی خوش‌حجابی در شهرهای اروميه، ساری، مشهد و كاشان با استقبال زياد والدين با موفقيت اجرا شده و همزمان با ميلاد حضرت زهرا(س) از حرم حضرت معصومه(س) در قم شروع به عضوگيری كرد و امروز برای آشناسازی بيشتر والدين با جزييات اين طرح برگزار شد.

به گفته مسئولان برگزاری اين همايش ملی، شهر قم پنجمين شهری است كه اين همايش در آن برگزار می‌شود و از ديگر برنامه‌های مركز تحقيقات كاربردی حجاب ريحانه النبی می‌توان به طرح تربيت مربی حجاب نيز اشاره كرد.

مركز تحقيقات ريحانة‌النبی(ص) از سال ۱۳۸۴ به همت جمعی از طلاب و فعالان امور فرهنگی ايجاد شده است و تاكنون طرح‌های مختلفی در زمينه حجاب و عفاف را در سراسر كشور برگزار كرده است.

در پايان اين مراسم برنامه تجليل از يك خانواده غير ايرانی كه به اسلام و مكتب تشيع گرويده‌اند و قرعه‌كشی از ميان دختران شركت‌كننده در اين همايش به عمل آمد.

همايش «مادری و زن تراز انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود

 همايش «مادری و زن تراز انقلاب اسلامی» ارديبهشت 92 به همت دفتر مطالعات و تحقيقات زنان مركز مطالعات راهبردی و جبهه فكری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، همايش «مادری و زن تراز انقلاب اسلامی» ارديبهشت 92 با هدف آشنا كردن زنان با مسئوليت‌های مادرانه و همچنين زمينه‌سازی برای پژوهش‌ها و طرح‌هايی برای رسيدن به سياست‌ها و راهبرد‌های روشن به منظور تقويت جايگاه و نقش‌های مادرانه زنان برگزار‌ می‌شود.

اين همايش ملی كه از سوی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان مركز مطالعات راهبردی و جبهه فكری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، در 18 محور به بررسی اصلی‌ترين چالش‌های موجود در مباحث مربوط به زن و خانواده با محوريت تقويت جايگاه مادری در ايران اسلامی می‌پردازد كه محققان و علاقمندان اين حوزه می‌توانند با ارائه مقالات خود در اين همايش ملی شركت كنند.

مادری در نگاه اسلام، مادری در سنت رفتاری زنان برگزيده، مادری در انديشه امام خمينی(ره) و رهبر معظم انقلاب، مادری در گفتمان فردگرايانه و گفتمان خانواده‌گرايانه، فمينيسم و مادری، زمينه‌های تكوينی در ايفای نقش‌های مادرانه زن، جايگاه مادری در تمدن اسلامی، مادری و زن تراز انقلاب اسلامی، تحولات مادری در جامعه ايران و علل و پيامدهای آن، مادری و نقش‌های اجتماعی زن انقلابی، اقتضائات مادری در عصر حاضر، الگوی سبك زندگی انقلابی مادران، چالش‌های مادری در جامعه‌ی ايران، آسيب‌شناسی نقش‌های مادرانه در جامعه‌ی ايران از جمله محورهای اين همايش ملی است.

شايان ذكر است كه مهلت ارسال چكيده مقالات 15 اسفند 1391 و مهلت ارسال متن كامل مقالات 15 فروردين 1392 است كه موضوع مقالات بايد مرتبط با يكی از محور‌های همايش بوده و پيش از اين در نشريات داخل و يا خارج از كشور چاپ نشده باشد.

علاقمندان می‌توانند برای شركت در همايش و ارسال آثار خود و همچنين كسب اطلاعات بيشتر به نشانی اينترنتی www.madary.ir و www.madaree.ir و يا به آدرس دبيرخانه همايش: تهران، خيابان نجات اللهی، خيابان اراك، كوچه شهريور، بن بست دوم غربی، پلاك 1 مراجعه و با تلفن: 02188946705 و 09122632245 و فكس: 02188946706 تماس برقرار نمايند.